برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی تطبیقی نقوش گیاهی و حیوانی مشترک هخامنشی و صفوی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: احمديان محمد*,رشه صمد
 
 *
 
عنوان همایش: کنفرانس سالانه پژوهش هاي معماري، شهرسازي و مديريت شهري
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه معماري و شهرسازي سفيران راه مهرازي
زمان:  1394دوره 1
 
چکیده: 

هنر دوران هخامنشي به عنوان چکيده اي از هنر تمامي اعصار ايران به شمار مي رود. يکي از مشخصات هنر هخامنشي نقوش تزئيني آن است که تاثير عميقي بر هنر ادوار و ملل مختلف تاريخ گذاشت. مي دانيم که در روزگار هخامنشي برخي حيوانات و پرندگان مقدس شمرده مي شد هنرمندان نقش آن ها را سمبل قرار داده و روي ديوارها، کاخ ها و معابد بصورت نقش برجسته عرضه مي کردند علاوه بر نقش برجسته ها اين حيوانات و پرندگان مقدس را نيز از طلا و نقره مي ساختند.
هنرمندان به همين سبب از اين موجودات الهام مي گرفتند الهامي آسماني و خدا پسندانه، الهامي که رضايت خاطر آن ها را نيز فراهم مي کردند الهامي که خودشان را نيز روشن مي ساخت.
نقش حيواناتي همچون شير، گاو، اسب و عقاب(شاهين) به دفعات تکرار شده است.
سهم هخامنشي در اين دوره ترکيبي از ظرافت بخشيدن، تناسب دادن و عظمت بخشيدن به شاخه هاي مختلف هنري بود به گونه اي که آن را به اوج عظمت و شکوه خود رساند.
در دوره صفوي نيز به علت حمايت حاکمان وقت نقش تزئيني از پيشرفت چشمگيري برخوردار بودند. و بيشتر شهرهاي صفوي پيشرفت قابل توجهي در نقوش تزئيني داشته اند.
در تحقيق حاضر به رمز و ماهيت نمادشناسانه نقوش خواهد پرداخت. رمز يا نماد بيان ادراکي و مشهود است که بايد جايگزين چيزي مخفي و مکتوم شود و اين ماهيت در نقوش هر دو دوره کاملا قابل مشاهده است در اين مقاله، با استفاده از روش هاي تاريخي، توصيفي سعي در رديابي عناصر نقوش تزئيني هخامنشيان با توجه به کيفيات فرمي و محتوايي آنهادر نقوش ديگر دوره درخشان فرهنگ و هنر ايران، يعني دوران طلايي صفوي شده است که به عنوان دوره اوج درخشش هنر ايران به شمار مي آيد.
در انتهاي اين پژوهش به بررسي علمي و نمادشناسانه و تطبيقي نقوش تزئيني در دوره پرداخته و با ذکر مقايسه اي عناصر با يکديگر تاثيرپذيري عصر صفوي از اين نقوش اشاره کرده است نتيجه اي که در اين نوشته حاصل شده آن است که بيشتر نقوشي که به عنوان نقوش تزئيني در دوره صفوي مورد استفاده قرار گرفته اند همان اشکال هخامنشيان است که با کيفيت فرمي و محتوايي متفاوت به کار رفته اند.

 
کلید واژه: نقوش هخامنشي، نقوش صفوي، نقوش مشترک، نماد
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 1628   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی