برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

ارزيابي تراز دانش رياضيات و همبستگي آن با مهارت طراحي دانشجويان در آموزش معماري در دانشگاههاي ايران

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: محمدزاده چيانه الهام*
 
 *
 
عنوان همایش: کنفرانس سالانه پژوهش هاي معماري، شهرسازي و مديريت شهري
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  موسسه معماري و شهرسازي سفيران راه مهرازي
زمان:  1394دوره 1
 
 
چکیده: 

رياضيات در مقطع تحصيلي کارشناسي معماري در دانشگاههاي ايران به همان شيوه سنتي از طريق تدريس به طريق سخنراني و منطبق بر فلسفه ساختارگرايي ارائه مي شود. اساتيد معماري همواره به مشکلات دانشجويان در درک مفاهيم رياضيات و کاربرد آن در مفاهيم طراحي معماري و سازه اشاره مي کنند. هدف اين پژوهش مشخص کردن رابطه بين سطح دانش رياضي (حاصل از سر فصل دروس رياضي در دوره کارشناسي) دانشجويان با مهارتهاي طراحي آنان با در نظر گرفتن تاثيرات پايه هاي رياضي پيش دانشگاهي آنان مي باشد. در جهت تحقق اين هدف در اين پژوهش سعي شده است با تعيين سطح دانش رياضي دانش آموختگان معماري و همچنين تعيين سطح مهارتهاي طراحي آنها به رابطه اين دو توجه کرده و به ميزان تاثير متغيرهاي مختلف در اين موضوع بپردازيم. روش اين پژوهش کمي و از نوع توصيفي مي باشد. جامعه آماري اين مطالعه را کليه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي اروميه سال تحصيلي 88-89 در مقطع کارشناسي ناپيوسته تشکيل مي دهند. به طور کلي 172 آزمودني در پايه تحصيلي که 5 درس طراحي معماري را گذرانده اند، مورد بررسي قرار گرفت. ابزارهاي مورد استفاده در اين تحقيق پايه هاي رياضي پيش دانشگاهي، ميزان دانش رياضي اکتسابي از دوره هاي رياضي دانشگاهي در رشته معماري و مهارت طراحي دانشجويان در مقطع کارشناسي ناپيوسته مي باشند. آزمودني ها به دو گروه A، B دسته بندي شدند؛ گروه A شامل دانشجوياني که درس رياضي را در نيمسال اول گذرانده اند و گروه B درس رياضي عمومي را نيمسال سوم به بعد پاس کرده اند. با توجه به نتايج، همبستگي نمرات رياضي و طراحي در هر دو گروه معنادار مي باشد ولي با توجه به پايين بودن ميانگين نمره رياضي گروه B نسبت به گروه A، اين موضوع تاثير محتوايي درس رياضي عمومي 2 را در مهارت طراحي دانشجويان تاييد نمي کند. در بررسي رابطه پايه هاي رياضي پيش دانشگاهي و مهارت طراحي دانشجويان در سطح %5، پايه دبيرستان تاثير معناداري بر نمره طرح با در نظر گرفتن نمره رياضي به عنوان متغير کمکي نداشته است.

 
کلید واژه: دانش رياضي، مهارت طراحي، آموزش معماري، رياضي عمومي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 115   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی