اين مقاله با عنوان تحليل مردم شناختي نقش و نگارهاي کاروانسراد گنجعلي خان شهر کرمان انجام شده و ابتدا بيان مساله که به نقاشي دوران صفويه و نقوش کاروانسرا پرداخته بيان گرديده سپس اهداف، ضرورت و اهميت تحقيق آمده است و علت انجام تحقيق چنين بيان شده: نقشها مي توانند بيان کننده فرهنگ گذشته و انتقال آنها به نسلهاي بعد باشند. در اين مقاله چار چوب نظري با سه نظريه شکل گرفته که عبارتند از اشاعه گرايي-کارکردگرايي و انسان شناسي تفسيري. در گردآوري اطلاعات از دو روش تحقيق اصلي و تکميلي استفاده گرديده که با توجه به موضوع تحقيق روش اصلي: روش ميداني تحليل محتوي و روش تکميلي روش تاريخي مي باشد. در روش اصلي از تکنيک مشاهده و مصاحبه و در روش تکميلي از تکنيک اسنادي و فيش برداري استفاده شده است. در بررسي موضوع ابتدا توضيحي کلي در مورد کاروانسراها آمده، سپس کاروانسراي گنجعلي خان معرفي گرديده و بعد نقوش سر در کتيبه هاي آن، نقوش دالان ورودي و نقوش سر در حجره ها طاقهاي وروديهاي محوطه توضيح داده شدند، تفسير و تحليل گرديدند. اين نقوش شامل نقشهاي گياهي، حيواني و انساني مي شوند که ردپاي سبکهاي چيني مغولي وافکار بودايي در آنها مشهود است.