مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,312
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

رابطه باورهای خودکارآمد با اضطراب اجتماعی دانش آموزان نابینا

نویسندگان

حسین پور محمدرضا

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مقدمه: افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از اینکه دیده شوند می ترسند, آن ها می ترسند به گونه ای عمل کنند که تحقیر آمیز یا شرم آور باشد و در موقعیتی قرار گیرند که به حمله هراس بیانجامد. آن ها می دانند که ترسشان افراطی یا نا معقول است اما باز هم از موقعیت های اجتماعی که برانگیزنده اضطراب است اجتناب می کنند. نابینایی سازمانی یافتگی کلی شخصیت نابینا را تحت تاثیر قرار می دهد. هر فرد نابینا شخصیت و طبعا احساسات ویژه ای دارد, احساسات و نگرش هایی که یک الگوی کلی را در برخورد با هر موقعیت به دست می دهند. نابینایی یک وضعیت جدی است که می تواند تعادل روانی را از بین ببرد. بعضی از افراد نابینا تحت تاثیر نگرش منفی به نابینایی مستعد ابتلا به افسردگی و سایر مشکلات عاطفی می گردند.تنش روانی, اضطراب, احساس ناامنی و افسردگی, مشکلات روانی هستند که در نابینایان گزارش شده اند. در نظریه شناختی اجتماعی بندورا, افراد دارای احساس کارآمدی بالا در مقابله با عوامل فشارزا های خاص وتقاضاهای بین فردی, آسیب پذیری کمتری به استرس و بدکارکردی دارند در نتیجه در جنبه های کلیدی و مهم زندگی نظیر پیشرفت تحصیلی و تعاملات اجتماعی بهتر می توانند از اضطراب و افسردگی جلوگیری کنند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین باورهای خودکارآمدی با اضطراب اجتماعی در دانش آموزان نابینا و بینا انجام شد.روش: این تحقیق از نوع کاربردی و شیوه آن همبستگی بوده است. به این منظور 35 نفر (20 پسر و 15 دختر) از دانش آموزان نابینا بصورت نمونه در دسترس از مدارس استنایی شهر تبریز و 35 نفر از دانش آموزان بینا به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های اضطراب اجتماعی جرابک و خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Spss و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معناداری t استفاده گردید.یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین باورهای خودکارآمدی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان نابینا رابطه معنی دار منفی در سطح 01/0>P وجود دارد و همچنین بین باورهای خودکارآمدی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان بینا نیز رابطه معنی دار منفی در سطح 01/0>P وجود دارد بدین معنی که دانش آموزانی که از باورخودکارآمدی بالاتری برخوردارند از اضطراب اجتماعی پایین تر برخوردار می باشند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بین باورهای خودکارآمدی و اضطراب اجتماعی در هر دو گروه دانش آموزان نابینا و بینا رابطه منفی معنادار وجود دارد که با تحقیقات موریس و همکاران (2001), رودباخ (2006), خیر و همکاران (1387) و مسعود نیا (1387) هماهنگ می باشد. در تبیین می توان گفت: طبق نظر بندورا ناکارآمدی ادراک شده نقش مهمی در اضطراب, استرس, روان آزردگی و دیگر حالتهای عاطفی بازی می کند. وقتی افراد خود را در کنار آمدن با محرک های تهدیدآمیز ناتوان ببینند مضطرب خواهند شد. با توجه به اینکه بندورا خودکارآمدی را عاملی می داند که به عنوان یک میانجی شناختی عمل می کند و شناخت و افکار و احساسات افراد را تحت تاثیر قرار می دهد, به دست آوردن چنین نتیجه ای دور از انتظار نیست. چرا که وقتی افراد در معرض رویدادهای منفی و یا موقعیت های اضطراب زا قرار می گیرند احساس خودکارآمدی بالا به آنها کمک می کند تا بتوانند آن رویدادها و موقعیتها را اداره و کنترل کنند و در نتیجه خود را در برابر بسیاری از مشکلات روانی محافظت کنند. هنگامی که افراد قضاوتهای صحیحی از توانایی های خود داشته باشند, می توانند با بررسی درست و دقیق موقعیت و شرایط با مسائل مقابله کنند تا سبب بروز بیماری ها و آسیبهای روانی نگردند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین پور، محمدرضا. (1392). رابطه باورهای خودکارآمد با اضطراب اجتماعی دانش آموزان نابینا. کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان. SID. https://sid.ir/paper/825121/fa

    Vancouver: کپی

    حسین پور محمدرضا. رابطه باورهای خودکارآمد با اضطراب اجتماعی دانش آموزان نابینا. 1392. Available from: https://sid.ir/paper/825121/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا حسین پور، “رابطه باورهای خودکارآمد با اضطراب اجتماعی دانش آموزان نابینا،” presented at the کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان. 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/825121/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button