مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسي تاثير معرفت شناسي صدرالمتالهين و هايدگر در روش يادگيري و تدريس

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: ابوترابي رزيتا,مسعودي جهانگير
 
 
 
عنوان همایش: كنگره بين المللي روانشناسي و علوم تربيتي با رويكرد اسلامي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی: کانون فرهنگی مناجات
زمان:  1394دوره 1
 
 
چکیده: 

با توجه به نگرش هستي شناسانه هايدگر و صدرا به معرفت، در اين مقاله تاثير آراء معرفت شناسي ايشان در تدريس و يادگيري مقايسه مي شود. از آن جا که هر دو فيلسوف وجودي هستند و انسان را موجودي بالقوه مي دانند که با تحقق استعدادها و امکانات خود به فعليت مي رسد، روش تدريس و يادگيري، فعال بوده و دانش آموز مسوول تحقق خويشتن است و نقش اصلي در يادگيري را بر عهده دارد. هر دو بر حضور و وجود و شهود علم تاکيد دارند؛ و به نوعي دانسته هاي جديد را بر دانسته هاي پيشين بنا مي کنند؛ لذا در تدريس و يادگيري توجه معلم به آمادگي و تجارب قبلي فراگير ضروري مي شود. هر دو بر دوري از تعصب، تقليد و مفاهيم عاميانه تاکيد دارند. از نظر هايدگر هيچ هدف از پيش تعيين شده اي وجود ندارد. به دانش آموزان کمک مي شود تا پيش فهم هايشان را وارسي کرده به آن آگاه شوند و در پس راني نگاه هر روزينه موجودبين و پس نشيني از آن، به نظاره هستي وجود خود پرداخته و به کشف، طرح افکني و تحقق امکانات اصيل موجود خود بپردازد. ولي از نظر صدرا هدف اساسي خلقت انسان حکمت، عرفان و عبادت عارفانه است لذا توجه به آمادگي جسم و روح و تهذيب نفس در کنار کسب دانش و علوم عقلي، دوري از هرگونه تقليد و تعصب و پرورش ذهن نقاد و خلاق در روش هاي ياددهي و يادگيري ضروري به نظر مي رسد.

 
کلید واژه: معرفت شناسي، صدرا، هايدگر، تدريس، يادگيري
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
بازدید یکساله 201   pdf-file
 
tabligh

moavenatelmi
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی