برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تفکر شیعی در نگارگری دوره تیموری

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: تراجي مرضيه*
 
 *رشت، دانشگاه گيلان، دانشکده معماري و هنر، گروه گرافيک
 
عنوان همایش: كنگره بين المللي تفكر و پژوهش ديني
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  کانون فرهنگی مناجات
زمان:  1394دوره 2
 
چکیده: 

دوره تيموري، درخشانترين دوره تاريخي در عرصه نگارگري مي باشد که نه تنها شاهد شکل پذيري علوم ديني شيعه بود، بلکه دوره ارتقاي هنر اسلامي توام با حکمت تشيع مي باشد. هنر اسلامي ايران در روند رو به رشد خود، با تاسيس مباني و اصول مستقل از هنر اعراب و بيزانس، به تدريج توانست ميان نحله هاي فکري مختلف بر پايه تشيع پيوند ايجاد نمايد که اوج آن سرانجام در دوره صفويه مشاهده مي شود. مضامين شيعي در نگارگري دوره تيموري، تمثيل معنوي و تجلي روح تقکر عظيم اسلامي را بيان مي نمايد. در اين نوشتار، کوشش شده است که با تحليل نگاره هاي مذهبي در دوره تيموري، نخستين تلاشهاي تشيع در راستاي بسترسازي فرهنگي و اثبات جايگاه ولايت و امامت مطرح شود و سرچشمه هاي حکمت معنوي تشيع و نقش آن در هنر اسلامي دوره تيموري بررسي شود. سوال تحقيق بدين قرار است که دريابيم سير تحول شکل گيري حکمت شيعه چگونه بوده و چه تاثيري در ساختار مضامين نگارگري دوره تيموري داشته است. اطلاعات تحقيق بر اساس شيوه کتابخانه اي جمع آوري شده و هدف ريشه يابي مفاهيم عميق تشيع و بازتاب آن در نسخ مصور نيموري است.انس با روايات و معارف اهل بيت و گرايش سلاطين تيموري، زمينه ايجاد يک رستاخيز ديني و نوزايش فکري را در ايران قرن دهم هـ.ق فراهم نمود، بر اين اساس فضاي فکري صفويه، ريشه در رويکرد هوشمندانه تشيع از قرن هشتم هـ. ق دارد و تا عصر معاصر توانسته است، روح متجلي خود را حفظ نمايد.

 
کلید واژه: تشيع، دوره تيموري، نگارگري
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 174   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی