مضمون شام آخر توسط هنرمندان فراواني مورد بررسي قرار گرفته است، که در هر بازنمايي شاهد بازتاب الهيات معاصر هنرمند و سبک هنري ايشان هستيم، به عنوان مثال در قرون وسطي بيشتر جنبه معنوي آن مد نظر بوده، حال آنکه از دوره مدرن به بعد اين مضمون از بنياد درگير چالش مي گردد که ريشه آن در تقابلات فلسفي مدرنسيم است، لذا هدف اصلي اين پژوهش تحقيق در زمينه نگرش هنرمندان معاصر به مضمون شام آخر در راستاي چندپارگي هاي فرهنگي، اعتقادي، طبقاتي، نژادي به همراه واقعيت هاي بشر معاصر است. بر اين اساس به منظور روشن نمودن ضرورت مطلب، با تحليلي شمايل نگارنه مضمون شام اخر در آثار چند هنرمند دوره معاصر مورد بررسي قرار مي گيرد. سرانجام به عنوان يافته ها و نتايج اين تحقيق به اين مهم اشاره مي گردد که نقاشي هاي معاصر از شام آخر در راستاي به چالش کشيدن اين مضمون ديني در جهت برجسته کردن بحران هاي بشر معاصر مورد استفاده قرار مي گيرد.