برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

مفهوم قناعت و مصرف گرایی چه رابطه ای در فرهنگ دینی و فرهنگ مدرن دارد؟

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: رسولي شريباني رضا,ابطحي ندا
 
 
 
عنوان همایش: كنگره بين المللي تفكر و پژوهش ديني
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  کانون فرهنگی مناجات
زمان:  1394دوره 2
 
چکیده: 

صرفه جويي و به عبارت ديگر مديريت مصرف منابع مبتني بر آينده نگري، به ضرورتي اجتناب ناپذير تبديل شده است. استفاده از وسايل تاثيرگذار بر ذهن انسان، براي سودمند يافتن کالاهاي توليدشده و در نتيجه اقدام به خريد و مصرف آن، تاثيري بسيار ويران گر بر تعادل رواني مردم جوامع مختلف گذاشته و از خودبيگانگي و روان پريشي هاي گوناگوني را در لايه هاي بسيار گسترده اي از مردم پديد مي آورد. نيازهاي کاذب و غير ضروري انسان هاست که آنان را به سوي انواع اسراف ها و زياده خواهي ها سوق مي دهد و از آنان انسان هايي مصرف زده مي سازد و اين در حالي است که «از جمله مباحث اساسي اسلام در اخلاق مصرف، نفي نيازهاي کاذب و غير واقعي است. برخلاف دنياي غرب که رضايتمندي را در مصرف زياد و اهتمام به آن مي داند، از ديدگاه اسلامي آنچه موجب رضايتمندي و آسايش خاطر مي شود، قناعت است. رسانه ها مي توانند به نحوي نامرئي جامعه را به پذيرش و عملي کردن عقايد و رفتارهاي اجتماعي و فرهنگي مورد نظر خود ترغيب کنند به عبارت ديگر از اين طريق مي توان به جامعه اي مبتني بر انديشه هاي خردمندانه رسيد که ابزار ترويج و نشر آن وسايل ارتباط جمعي است. انسان مومن علاوه بر تامين نيازهاي خود و خانواده، مقداري از اموالش را در راه خدا انفاق کند، نسبت به پرداخت واجبات واجبات مالي مانند خمس و زکات اهتمام ورزد و در به گردش درآوردن ثروت و دارايي خود به نفع عموم مسلمانان همت مي گمارد. در سبک زندگي ديني، انسان مومن با مصرف مال خود براي ديگران به لذتي دست مي يابد که از لذت صرف اين مال براي خود بيشتر است.

 
کلید واژه: مصرف گرائي، قناعت، اسلام، دنياي مدرن، صنعت، رسانه جمعي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 483   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی