برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

یادگیری وابسته به وضعیت

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: زرين دست محمدرضا*
 
 *گروه فارماکولوژي، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
 
عنوان همایش: كنگره فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران، دانشگاه علوم پزشكي مشهد
زمان:  1386دوره 18
 
چکیده: 

يادگيري اکتساب اطلاعات حاصل از تجربه هاست و حافظه به تثبيت، ذخيره سازي و به يادآوري اين اطلاعات گفته مي شود. يادگيري وابسته به وضعيت يک نوع يادگيري است که در آن به يادآوري اطلاعاتي که تازه بدست آمده اند فقط زماني ممکن است که موجود در همان محيط و حالتهاي فيزيولوژيکي قرار گيرد که در طي مرحله اکتساب در آن قرار داشته است. اين نوع يادگيري در مدل آزمايشگاهي مي تواند بوسيله داروهاي مختلفي ايجاد شود. مطالعات فارماکولوژيک انجام شده در آزمايشگاه ما و توسط ديگران نشان داده اند که بسياري از داروها از جمله اوپيوئيدها، الکل، ليتيوم و داروهاي موثر بر سيستم کولينرژيک و غيره قادر به القاي يادگيري وابسته به وضعيت در حيوانات آزمايشگاهي هستند. اين مطالعات معمولا شامل آموزش دادن حيوانات آزمايشگاهي در يک متد ساده يادگيري و آزمايش آنها يک يا چند روز بعد براي بررسي به يادآوري آن آموزش خاص مي باشد. داروها مي توانند قبل و يا بعد از آموزش متد يادگيري به حيوان تزريق شوند و اثرآنها بر يادگيري در روز تست سنجيده شود. اگر داروها فقط قبل يا بعد از آموزش به حيوان تزريق شوند، در هنگام تست و در عدم حضور دارو حيوان قادر به يادآوري حافظه ي مورد نظر نخواهد بود و تخريب حافظه نشان مي دهند. اما اگر داروي مورد نظرا قبل از آزمون يا تست نيز تزريق شود حيوان مي تواند به خوبي آموزش روز اول را به ياد بياورد و تخريب حافظه برگردانده مي شود. با استفاده از اين روش بررسي يادگيري، نه تنها مکانيسهاي پايه يادگيري و حافظه مشخص خواهند شد، بلكه با تزريق داروها به داخل نواحي مختلف مغزي مي توان دخالت اين نواحي را در فرايندهاي يادگيري و حافظه بررسي نمود.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 155  
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی