رشد روزافزون تکنولوژي ها و افزايش تصاعدي ارتباطات و نيز ويژگي تعاملات اجتماعي در طول يکي دو قرن اخير به تدريج مدل ها و الگوهاي تربيتي موجود به ويژه در بعد اخلاقي و اجتماعي را با چالش وتهديد مواجه نموده و هر از چندگاهي ضرورت تجديدنظر در چارچوب هاي کلان گذشته را دو چندان کرده است. در اين پژوهش که از نوع تحقيقات کيفي مي باشد هدف اين است که با روش توصيفي-تحليلي و با ابزار فيش برداري و کتابخانه اي، پديده جهاني شدن و به تبع آن شبکه هاي اجتماعي مجازي را در قلمرو تربيت اخلاقي مورد بررسي قرار دهيم. در پايان نيز با تجزيه و تحليل کيفي اطلاعات موجود، بدين نتيجه رسيديم که جهاني شدن و شبکه هاي اجتماعي مجازي علاوه بر فرصت هايي که در تربيت اخلاقي فراهم مي کند، موجب بروز چالش هاي مي شود که امر خطير تربيت اخلاقي را دچار بحران مي نمايد. لذا در اين پژوهش با ارائه مهم ترين اين چالش ها و فرصت ها مشخص شد که شبکه هاي اجتماعي مجازي شمشير دولبه اي است که اگر مديريت و کنترل نشوند نه تنها اخلاق بلکه آموزه هاي ديني فرزندانمان را تحت تاثير جدي قرار خواهند داد و اين زنگ خطري براي تعليم و تربيت در جامعه امروزي است.