نشانه شناسي اجتماعي تصوير يکي از شاخه هاي نشانه شناسي مي باشد که در پي ارائه الگوهايي مدون درباره منابع نشانه اي در تصاوير، است. اين الگوها موجب به وجود آمدن معنا در آثار تصويري مي شوند، که اين معناها برگرفته از گفتمان هاي اجتماعي و فرهنگي مي باشد. در اين مقاله با هدف اصلي تطابق اين الگوها با منابع نشانه اي موجود در نقاشي هاي هيرونيموس بوش نقاش فلاندري قرن پانزدهم، و چگونگي عملکرد فرآيندهاي گفتماني در اين آثار، دو اثر با عنواني مشابه اما متفاوت از نظر عملکردهاي الگوهاي نشانه اي، مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. روش تحقيق در اين پزوهش توصيفي- تحليلي است و از منظر نشانه شناسي اجتماعي مي باشد. نتايج بدست آمده در اين تحليل نمايانگر اين مساله است که الگوهاي ذکرشده در آثار اين هنرمند چگونه کارکردي دارند و نشان خواهد داد که انسان و فضاهاي بکاررفته در اين آثار چه گفتمان هاي رايج و مسلطي را نشان مي دهند.