برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

نقش هوشياري سازماني در آينده پژوهي (هوشياري آينده)

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: دادخواه نگاه*
 
 *دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
عنوان همایش: همايش ملي آينده پژوهي
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز غير دولتي
حامی:  یادگار درخشان آریا
زمان:  1393دوره 3
 
 
چکیده: 

دنياي امروز عرصه تغييرات و تحولات چشمگير است و چنان برق آسا از راه مي رسد که غفلت از آن ها و بي توجهي به آن ها بهاي گزافي براي سازمان ها به همراه خواهد داشت. آينده پژوهي دانش و معرفتي است که که چشم مردم را نسبت به رويدادها، فرصتها و مخاطرات احتمالي آينده باز نگه مي دارد و مسيرهايي را که مي توانند با سهولت بيشتري به آينده مطلوب خود برسند به آن ها نشان مي دهد. از طرفي هوشياري سازماني يک موضوع اصلي براي موفقيت سازمان است که به سازمان در شرح رسالتش، بيان ارزش هايش و تبيين خودش به طريقي روشن و منسجم کمک مي کند و ابزار بسيار مفيدي براي تحليل سازمان هاست. اين تحقيق به نقش هوشياري سازماني در آينده پژوهي (هوشياري آينده) پرداخته و بيان مي کند که چه طور مي توان با هوشياري آينده به درک بهتر و عميق تري نسبت به آينده برسيم و نسبت به تغييرات و ناشناخته هاي بعدي سازمان آگاهي داشته باشيم. اين تحقيق بيان مي کند که هوشياري آينده به عنوان ابزاري براي آگاهي و شناخت بهتر آينده به کمک سازمان خواهد آمد. اين پژوهش در 3 بخش مطرح مي شود. بخش اول به تعريف رويکردها و سطوح هوشياري سازماني مي پردازد. در بخش دوم مفهوم آينده پژوهي، تاريخچه، اهميت، نظريه ها و اصول آن مطرح مي شود و در بخش آخر نيز به تعريف واژه هوشياري آينده و نقش هوشياري سازماني در آينده پژوهي خواهد پرداخت و بيان مي کند هر سه نوع هوشياري سازماني (هوشياري سازماني بازار، هوشياري سازماني اجتماعي و هوشياري سازماني معنوي) نقش مثبت و مفيدي در آينده پژوهي دارند و ابزار مفيد و کارآمدي در سودمندي بيشتر سازمان و موفقيت سازمان در آينده نامعلوم است.

 
کلید واژه: هوشياري، هوشياري سازماني، آينده پژوهي، هوشياري آينده
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 331  
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی