باورهاي مصرف کنندگان درباره ويژگي هاي محصول بر نگرش آن ها پيرامون برندهاي خاص و نهايتا در ايجاد تمايلات رفتاري و انتخاب برند از سوي آن ها اثر مي گذارند. براي کالايي مانند گوشي تلفن همراه، شناسايي ويژگي هايي که در نظر مشتريان فوق العاده مهم رتبه بندي مي شوند، داراي مصاديق راهبردي براي محصول و ارتقا آن مي باشند. به همين علت شناخت عوامل موثر بر انتخاب برند تلفن همراه از اهميت وافري جهت جذب و جلب مشتريان برخوردار است. در اين تحقيق سعي گرديده عوامل موثر بر انتخاب برند تلفن همراه از ديدگاه دانشجويان در دو کشور ايران و آلمان اولويت بندي شده و بر اساس آن پيشنهاداتي به شرکت هاي توليد کننده تلفن همراه ارائه گردد. يافته ها نشان مي دهد که از بين معيارهاي فردي، اجتماعي، فني، اقتصادي و بنيادي موثر بر انتخاب برند تلفن همراه مهم ترين معيار در بين دانشجويان ايران و آلمان معيار هاي اقتصادي و کم اهميت ترين معيار، معيارهاي بنيادي است. نتايج نشان مي دهد که معيارهاي اقتصادي از ديدگاه دانشجويان در هر دو کشور از نظر ميزان اهميت براي انتخاب برند تلفن همراه، داراي بالاترين اولويت است.