برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

دانش سنتی استفاده از گیاهان دارویی در طب شکسته بندی سنتی

نوع ارائه: پوستر
نویسنده: باراني حسين*,شهركي محمدرضا,احمدي ساريسا
 
 *گروه مرتعداري، دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي گرگان
 
عنوان همایش: همايش ملي گياهان دارويي
نوع همایش:  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
حامی:  پژوهشکده برنج و مرکبات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
زمان:  1389دوره 1
 
چکیده: 

يکي از مسائل مهمي که در جوامع در حال گذر و به عبارت ديگر جوامع در حال توسعه بايد به آن توجه کرد، دانش سنتي و تجربي هر منطقه است. امروزه اين دانش در جوامع مختلفي که در حال تغيير از مرحله دانش سنتي به دانش رسمي و نوين است, بسياري از فنون، تجربه و روش هاي سنتي به دليل عاميانه بودن ثبت نشده و به فراموشي سپرده مي شود. در حالي که خيلي از اين روش ها حاصل تجربيات چندين نسل است که به صورت شفاهي، سينه به سينه و با آموزش سنتي به نسل هاي اخير انتقال يافته است. در خصوص گياهان دارويي، در زمان هاي گذشته تنها درمان براي رفع دردها و بهبود زخم ها، گياهان بودند. امروزه اين دانش در حال نابودي بوده و نسل جديد به شدت از اين ثروت ملي دور شده و شديدا وابسته به طب جديد شده اند. در اين پژوهش به بررسي دانش بومي درمانگران شکسته بندي (ارتوپدي) سنتي (جراحان کردي) در روستاي سراب شهرک عليا از توابع شهرستان قروه با هدف جمع آوري، ثبت و ضبط دانش سنتي و بومي آن ها در منطقه پرداخته است. اين تحقيق از نوع توصيفي بوده و اطلاعات مورد نياز از طريق مصاحبه و مشاهده و و مشارکتي و تکميل پرسشنامه هاي مربوطه جمع آوري، و مورد بررسي قرار گرفت. يافته ها در اين پژوهش شامل دانش بومي مربوط به شناسايي و تشخيص گياهان دارويي، دانش مربوط به مصارف دارويي و همچنين نحوه تهيه و استفاده از چهارگونه گياهي از تيره هاي مختلف است. ثبت و تدوين کردن دانش بومي و سنتي در کتاب ها و انتشار آن ها، و تطبيق دادن آن ها با دانش مدرنيته و روز، براي نسل هاي جديد مي تواند سبب ايجاد خودباروري و خودباوري شده تا اين گنجينه عظيم روبه نابودي نرود.

 
کلید واژه: دانش سنتي، گياهان دارويي، شکسته بندي سنتي، شهرک عليا
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 335  
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی