موتورهاي سوخت مايع گاهي با پديده ناپايداري احتراق و نوسانات شديد فشار محفظه بهمراه نوسانات شعله خروجي نازل، كنده شدن انژكتورها و در نهايت انهدام موتور روبرو مي شوند كه بصورت نا گهاني در حين كار رخ مي دهد. براي بررسي پديده ناپايداري احتراق فركانس بالا، كه در نتيجه تاثير متقابل بين فرآيند احتراق و آكوستيك محفظه احتراق بوجود مي آيد، بدست آوردن مشخصات آكوستيكي محفظه احتراق ضروري مي باشد. در مقاله حاضر با استفاده از يك روش تجربي مشخصات آكوستيكي يك محفظه احتراق بدست آمده است. در ابتدا يک آزمايشگاه صوتي مجهز به يک اتاق آکوستيکي (Hemi-anechoic) و تجهيزات توليد و ثبت صوت با قابليت حركت در فضاي سه بعدي داخلي محفظه احتراق طراحي و ساخته شده است. پس از تاييد توان جذب صوت اتاق و عملكرد تجهيزات مربوطه، مشخصات آكوستيكي چندين لوله استوانه اي با شرايط مرزي مختلف تعيين و با نتايج تحليلي مقايسه شده است. نرم افزار ANSYS بعلت امکان تحليل عددي هندسه هاي سه بعدي و پيچيده، بعنوان ابزار تحليل عددي براي بدست آوردن مدهاي آكوستيكي يك محفظه احتراق نمونه انتخاب گرديده و نتايج آن با نتايج تجربي و تحليلي مقايسه شده است. نتايج تجربي حاصل بهمراه نتايج تحليلي و عددي امكان فهم و بررسي پديده اي آكوستيكي درون محفظه هاي سه بعدي و تاثيرات شرايط مرزي مختلف را فراهم كرده و توجيه بعضي پديده هاي آكوستيكي مشاهده شده را ممكن ساخته است.