برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

خواندن و الگوهای عصب- روان شناختی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: احمدپناه محمد,ارقند سعيد
 
 
 
عنوان همایش: سمپوزيوم نوروپسيكولوژي ايران
نوع همایش:  جهاد دانشگاهي
حامی:  جهاد دانشگاهی، واحد البرز (تربیت معلم)
زمان:  1386دوره 3
 
 
چکیده: 
fiogf49gjkf0d

خواندن يكي از فعاليت هاي بسيار هوشمندانه اي است كه بر پيش نيازهاي فراواني مبتني بوده و ماهر شدن در همه ابعاد آن مستلزم زمان طولاني است. كنش هاي پيچيده ذهني همانند زبان و خواندن و اختلال هاي آن مورد بررسي قرار گرفته اند. بعضي از پژوهشگران خوانش پريشي را در همان چارچوب فرايند طبيعي اكتساب خواندن مطالعه كرده اند، اما عده ديگري با مطالعه آسيب هاي مغزي و عوارض آنها بر خواندن، زواياي مبهم و مهمي از فعاليت هاي مغزي درگير در خواندن را روشن کرده اند. از نقطه نظر آنها آسيب مغزي پنجره جديدي در مطالعه فرايندهاي خواندن و ارتباط آنها با مغز گشوده است. به عنوان مثال مطالعه آسيب هاي اكتسابي زبان، به عنوان منبعي مفيد به ما در درک مباني مغزي و عصبي اين توانمندي بسيار پيچيده در يك قرن گذشته كمك نموده است. نوروپسيکولوژيست ها در جستجوي چارچوبي بوده اند كه بر مبناي آن، نظريه خود را در مورد چگونگي پردازش كنش هاي زباني در مغز ارائه كنند. در اين مقاله تلاش خواهد شد الگوهاي گوناگوني مانند (الگوي دو مسيره، الگوي محاسبه اي پيوندگرا) و الگوهايي كه اخيرا ارائه شده اند همانند (الگوي پي.ام.اس.پي و الگوي دي.آر.سي) مورد بحث قرار گرفته و بر مبناي آنها اختلال هاي خواندن (رشدي و اكتسابي) تبيين شود.

 
کلید واژه: خواندن، خوانش پريشي، مغز، شبكه عصبي، الگو، نويسه-واج
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 101   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی