fiogf49gjkf0d
در پژوهش حاضر به بررسي تاثير آموزش حركات ريتميك ورزش كاراته بر ثبت هاي حاصل از لب فرونتال دانش آموزان مبتلا به اختلال هاي ويژه يادگيري پرداخته شده است، كليه دانش آموزان شركت كننده در اين پژوهش از طريق مدارس مقطع ابتدايي، شهر مشهد به سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنائي و سپس به فرايند اجرايي اين پژوهش ارجاع شدهاند. پژوهشگران با به كارگيري شيوه تمام نگر باليني به ارزيابي اختلال در اين افراد پرداخته اند. با بررسي هاي علمي وجود اختلال هاي ويژه يادگيري در اين افراد محرز گرديده است. تعداد افراد 58 نفر بوده كه به طور تصادفي به دو گروه آزمايش و گواه تقسيم شدند، قبل از ارايه متغير مستقل در اين پژوهش به دريافت، تحليل و بررسي سيگنال ERP ثبت شده در پاسخ به تصاوير جديد و قديم با استفاده از روش هاي مبتني بر پردازش سيگنال و بازشناسي الگو پرداخته شد و سپس گروه آزمايش طي 4 ماه، هر هفته 3 جلسه، جمعا 48 جلسه و هر جلسه معادل 1.5 ساعت، با به كار گيري حداكثر 60% ضربان قلب تحت تاثير متغير مستقل بوده اند. در نهايت نتايج قابل توجه و منطبق بر پژوهش هاي قبلي حاصل شده است. پس از اتمام دوره آموزشي همان مراحل ثبت ERP در پس آزمون مجدد به مورد اجرا گذارده شد. نتايج نشان مي دهند بين آموزش حركات ريتميك ورزش كاراته و ثبت هاي انجام شده از پره فرونتال دانش آموزان مبتلا به اختلال هاي ويژه يادگيري رابطه مثبت معناداري وجود دارد.