برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

نوروفیدبک: بررسی چالش ها، نظرات موافق و مخالف و ارایه پیشنهادها

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: نظري محمدعلي*
 
 *دانشگاه تبريز
 
عنوان همایش: سمپوزيوم نوروپسيكولوژي ايران
نوع همایش:  جهاد دانشگاهي
حامی:  جهاد دانشگاهی، واحد تربیت معلم
زمان:  1388دوره 4
 
چکیده: 
fiogf49gjkf0d

بيوفيدبک فرايند ثبت و برگشت دادن اطلاعات زيست شناختي به فرد است که به عنوان روشي مطرح در حيطه روان شناسي فيزيولوژيک از دهه 1960 به بعد رشد نمود (شوارتز و آندراسيک، 2003). نوروفيدبک شکلي از بيوفيدبک است که فرد قادر مي شود فعاليت امواج مغزي خويش را تنظيم و تعديل نمايد (هاموند ، 2006). ادعا بر اين است که نوروفيدبک مي تواند در درمان برخي از اختلال ها از جمله ADHD روش موثري باشد. در حال حاضر در خصوص نوروفيدبک و کاربردهاي باليني آن نظرات متفاوتي وجود دارد: برخي اين روش را نوعي کلاه برداري مي دانند. برخي ديگر معتقدند که مطالعات مربوط به اين حوزه از حيث روش شناختي مشکل دارند (کلاين و همکاران، 2002). در حالي که برخي مطالعات مروري حاکي از سودمند بودن اين روش نسبتا جديد است (تابلاک و همکاران، 2007). در ايران نيز نوروفيدبک با واکنش هاي مختلف و بعضا متناقضي مواجه بوده است و به نظر مي رسد سياست روشني در اين خصوص از سوي دست اندرکاران حوزه سلامت اتخاذ نشده است. مجامع علمي از جمله سمپوزيوم هاي نوروپسيکولوژي فرصتي فراهم مي کنند تا ضمن بررسي ابعاد مختلف اين مساله از حيث نظري، باليني و پژوهشي، پيشنهادهاي کاربردي به کاربران و به ويژه دست اندرکاران حوزه سلامت ارايه گردد. در اين مقاله به موارد مذکور پرداخته شده است.

 
کلید واژه: نوروفيدبک، بيوفيدبک، الکتروآنسفالوگرافي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 286   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی