برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اضطراب و افزایش سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: نائينيان محمدرضا,باباپور جليل,گروسي فرشي تقي,شعيري محمدرضا
 
 
 
عنوان همایش: سمپوزيوم نوروپسيكولوژي ايران
نوع همایش:  جهاد دانشگاهي
حامی:  جهاد دانشگاهی، واحد تربیت معلم
زمان:  1388دوره 4
 
چکیده: 
fiogf49gjkf0d

هدف اساسي پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش نوروفيدبک بر کاهش نشانه هاي اضطراب و افزايش سطح كيفيت زندگي بيماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگير بوده است. به اين منظور 16 نفر از مراجعه كنندگان به يكي از كلينيك هاي روان پزشكي شهر تهران كه بر اساس مصاحبه روان پزشك و ملاك هاي تشخيصي متن تجديد نظر شده راهنماي تشخيصي و آماري اختلال هاي رواني- ويرايش چهارم (DSM-IV-TR) (انجمن روان پزشکي آمريکا، 2000)، تشخيص اختلال اضطراب فراگير دريافت كرده و ابتلاء به اختلال هاي ديگر روان شناختي نداشتند (8 نفر در گروه آموزش نوروفيدبك و 8 نفر در گروه كنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. بيماران هردو گروه در مرحله پيش آزمون و پس آزمون از طريق مقياس 7 سوالي اضطراب فراگير (GAD-7) و پرسش نامه كيفيت زندگي (PWI-A) مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دريافت كننده آموزش نوروفيدبك (گروه درمان) طبق پروتكل درماني پانزده جلسه 30 دقيقه اي آموزش نوروفيدبك افزايش موج آلفا داده شد و گروه كنترل هيچ گونه مداخله اي دريافت نكرد. ثبت و آموزش فعاليت موج آلفا در ناحيه O1 يا O2 انجام گرفت و بيماران براي افزايش دامنه آلفاي بالاتر از آستانه تعيين شده، پسخورد صوتي دريافت مي کردند. براي تحليل داده ها از روش توصيفي، آزمون هاي ويلكاكسون و يومن ويتني استفاده گرديد. يافته هاي پژوهش بيان گر آن است كه آموزش نوروفيدبك به مبتلايان اختلال اضطراب فراگير، باعث افزايش موج آلفايEEG و کاهش نشانه هاي اختلال اضطراب فراگير مي شود، و چنين تغييري در گروه كنترل مشاهده نگرديد. نتايج به دست آمده همچنين نشان داد به دنبال افزايش موج آلفا در گروه درمان، شاخص كيفيت زندگي بيماران در مقايسه با گروه كنترل افزايش معناداري پيدا نكرد.

 
کلید واژه: آموزش نوروفيدبک، اختلال اضطراب فراگير، كيفيت زندگي
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 84   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی