برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

بررسی مفهوم عقل و عقل ورزی و جایگاه آن در اندیشه تربیتی امام خمینی (ره)

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: اصلاني ياسر*
 
 *دانشگاه علامه طباطبايي (ره)
 
عنوان همایش: كنگره ملي بررسي انديشه هاي فرهنگي اجتماعي حضرت امام خميني (ره)
نوع همایش:  جهاد دانشگاهي
حامی:  جهاد دانشگاهی واحد البرز
زمان:  1389دوره 1
 
چکیده: 
fiogf49gjkf0d

هدف پژوهش حاضر، بررسي جايگاه عقل و عقل ورزي به عنوان ابزار شناخت و منبع معرفتي مهم و مبنايي در انديشه تربيتي امام خميني (ره) مي باشد.
از اين رو در پژوهش حاضر برآنيم تا با بررسي مفهوم عقل و عقل ورزي، مشخص کنيم که آيا عقل در حوزه نظر، در انديشه تربيتي امام از چه جايگاهي برخوردار است؟ و اگر از جايگاهي برخوردار است در حوزه عمل چگونه به کار مي آيد؟
در پژوهش حاضر، با توجه به استفاده از اطلاعاتي که در متن سخنراني ها و بيانات امام خميني (ره) مطرح شده روش تحقيق، توصيفي کيفي است و روش تحقيق و جمع آوري اطلاعات، روش کتابخانه اي است، که با استفاده از فيش برداري از اسناد و مدارک، صورت گرفته است.
در نتايج پژوهش مطرح مي شود که از منظر امام، انسان براي عقل ورزي، به دو عنصر علم نافع و عمل صالح نياز دارد، که محصول آن، مطابقت و عدم تنافي علم و عمل در آدمي و درنتيجه برخورداري، از وحدت شخصيت است
.
امام، مکتسبات عقل انسان ها، را از دين و آيين آنها متاثر مي دانند؛ لذا معتقدند، مکتسبات عقل انسان مسلمان از معارف اسلامي اکتسابي وي در سه بعد عقيدتي، عاطفي و عملي تاثير مي پذيرد. امام در تربيت عقلاني از روش هايي با عنوان تزکيه نفس و تعليم حکمت نام مي برند که به ترتيب، روشي براي تربيت عقل عملي و عقل نظري است؛ و در نهايت تاکيد دارند که اين دو مکمل و ملازم يکديگرند و تربيت صحيح، بدون آن ها محقق نمي شود
.

 
کلید واژه: امام خميني، عقل، تربيت، تزکيه، تعليم حکمت
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 515   pdf-file
 











آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی