برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

تاثير نگرش عرفاني امام خميني (ره) بر مناسبات اخلاق و سياست

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: فصيحي دولتشاهي محمدعارف*
 
 *دانشگاه تهران
 
عنوان همایش: كنگره ملي بررسي انديشه هاي فرهنگي اجتماعي حضرت امام خميني (ره)
نوع همایش:  جهاد دانشگاهي
حامی:  جهاد دانشگاهی واحد البرز
زمان:  1389دوره 1
 
 
چکیده: 
fiogf49gjkf0d

اين مقاله در مقام پاسخ گويي به اين سوال اساسي است كه نگرش عرفاني حضرت امام (ره)، چه تاثيري بر مناسبات اخلاق و سياست در انديشه ايشان داشته است؟ در تلاش براي پاسخ گويي همه جانبه به سوال مذكور نخست به مباني عرفاني امام خميني عطف توجه مي شود و سپس تاثير اين مباني در تعامل و مناسبات دوسويه متغيرهاي اخلاق و سياست تبيين مي گردد. با توجه به عناصر و شاخصه هاي عرفان حضرت امام كه در اين مقاله به شرح و تحليل آن ها پرداخته خواهد شد، مي توان به اين مسئله دست يافت كه در نگاه عرفاني ايشان اخلاق و سياست سويه هايي از يك حقيقت بوده و ميان آن دو همبستگي بهينه و به سامان برقرار است.
اگر هرمنوتيك را تفسير معنا بدانيم عرفان امام نوعي هرمنوتيك از معناي اخلاق و سياست خواهد بود كه در آن اين دو متغير در عالم معنا به گونه روشني با يكديگر اندماج پيدا مي كنند. از اين منظر، قدرت از امهات صفات الهي است و بندگان خدا بايد آن را در جامعه منعكس كنند. قدرت اگر توأم با اخلاق و فضايل باشد مايه كمال و اگر عاري از فضايل اخلاقي باشد رهزن و مانع رسيدن به كمال خواهد بود. مانع كمال در نگاه عرفاني امام (ره)، يا دروني است كه همان خوي استكباري است يا بيروني است كه همان نظم استكباري مي باشد. اخلاق مستكبري در انديشه ايشان اگر چه ريشه در نفس آدميان دارد و ريشه آن حب نفس است، لكن هنگامي كه اين حالت دروني به صحنه اجتماع برمي گردد و بروز و ظهور جامعه شناختي به خود مي گيرد گروه بندي هاي مشخصي را در جامعه به وجود مي آورد.
زهد، ولايت انسان كامل و بعثت نيز مفاهيمي صرفا عرفاني ـ اخلاقي نيستند؛ بلكه وجود جامعه شناختي نيز دارند. زهد در نگرش امام خميني داراي سه عنصر اساسي است: آزادگي، شجاعت و مسئوليت پذيري اجتماعي. اين سه عنصر همان اندازه كه عرفاني هستند اخلاقي و سياسي نيز مي باشند. بعثت در عرفان امام همان گونه كه كاركرد سياسي پيدا مي كند كاركرد اخلاقي نيز دارد و بالاخره رابطه ماهوي و عيني اخلاق و سياست در انديشه عرفاني حضرت امام (ره)، در ولايت انسان كامل به تجلي نهايي خود مي رسد، زيرا ولايت انسان كامل ادامه و استمرار ولايت خداوند در زمين است. انسان كامل در اعمال ولايت براساس تولي و تبري عمل مي كند نه حب و بغض شخصي. تولي و تبري در عين اين كه عرفاني مي باشند اخلاقي و سياسي نيز هستند
.

 
کلید واژه: امام خميني، اخلاق و سياست، ولايت انسان كامل، عرفان، زهد، استكبار، بعثت
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 148   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی