برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

راهکارهای پیشگیری از سوانح ناشی از کمانش خطوط ریلی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: داوودي فاطمه,محمدزاده سعيد
 
 
 
عنوان همایش: کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي
نوع همایش:  دانشگاه آزاد اسلامي
حامی:  دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان
زمان:  1388دوره 1
 
 
چکیده: 
fiogf49gjkf0d

در خطوط جوشکاري نشده متداول در نسل پيشين خطوط ريلي، همواره درز خط در محل اتصال ريل ها پيش بيني مي گرديد و بدين صورت تاثير تغييرات طول ناشي از نوسان درجه حرارت محيط به حداقل مي رسيد. استفاده از درزها ريسک ايجاد نيروهاي طولي و به تبع آن خطر کمانش خط را کاهش مي دهد. البته بايد در نظر داشت که بهاي پيش بيني درز خط، وجود درزهايي با الزامات نگهداري زياد و توليد نيروزهاي ديناميکي بزرگ هنگام عبور قطار مي باشد. اين درزها سبب معضلات بسياري از جمله زوال سريع هندسه قائم خط، تغيير مکان پلاستيک قارچ ريل، ترک هاي خطرناک ريل و آسيب به تراورس ها و پابندهاي خط مي باشند. بطور کلي درز خط به ميزان قابل توجهي بر عمر قطعات خط تاثير منفي مي گذارد. خطوط جوشکاري شده پيوسته هيچ يک از معايب فوق را ندارند. به علت عدم وجود درز خط، کيفيت هندسه خط ارتقا يافته و همين امر سبب افزايش طول عمر خطوط ريلي، کاهش آلودگي صوتي، کاهش صدمات به روسازي و وسيله نقليه، کاهش هزينه هاي نگهداري و هزينه هاي انرژي نيروي محرکه و بهبود راحتي و آسايش حرکت مي شود. خطوط جوشکاري شده پيوسته علاوه بر اين مزايا داراي معايب چون خطر کمانش خط و شکستگي ريل نيز مي باشند. در اين مقاله سعي شده است تا با مروري بر ادبيات فني موجود در زمينه کمانش خطوط ريلي، عوامل موثر بر اين پديده نتايج حاصل از آن، راهکارهاي پيشگيري از وقوع اين پديده بررسي گردد.

 
کلید واژه: کمانش، مقاومت جانبي، ناترازيهاي طولي، دماي بي تنش، خطوط CWR
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 189   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی