fiogf49gjkf0d
در مقايسه با بسياري از کشورها متوسط نرخ تصادفات وسايل نقليه در کشور ما بسيار بالاست و بيش از نيمي از تصادفات در جاده هاي دو خطه خارج شهر اتفاق مي افتد. لذا تحقيقات فراواني در کشور در جهت شناسايي عوامل تصادفات انجام شده است. يکي از روشهاي مطلوب براي بررسي عوامل حادثه، استفاده از طبقه بندي تصادفات مي باشد. دراين روش سعي مي شود پس از طبقه بندي براي نتايج آن علل و سناريوهاي معناداري پيدا نمود. آنگاه در جهت رفع آن گام برداشت براي ملموس تر شدن اين منظور به مطالعه موردي يکي از محورهاي پرحادثه کشور پرداخته شده است. پس از طبقه بندي تصادفات (جلو به جلو، جلو به پشت، پهلو به پهلوو...) مشخص مي شود که درصد بسياري از تصادفات از نوع جلو به جلو (20 درصد) و جلو به پشت (37درصد ) مي باشد. آنگاه درصدهاي معنا دار اين تصادفات مورد بررسي قرار مي گيرد. براي اين منظور از مدلهاي ارزيابي عملي طرح هندسي و آناليز شبيه سازي جريان ترافيک در نرم افزار (IHSDM) استفاده شده است. با استفاده از مدلهاي نرم افزار و بررسي سناريوهاي مختلف و در نظر گرفتن پارامترهاي طرح هندسي و ترافيک مسير علت درصد زياد تصادفات از اين نوع کاملا مشخص مي شود. در واقع مي توان نتيجه گرفت قبل ازوقوع تصادفات نيز ميتوان به بررسي عوامل آن پرداخت و راهکار مناسب جهت کاشه تصادفات را ارايه کرد در تمامي سناريوها ضعف طرح هندسي به عنوان يکي از عوامل تصادفات ديده مي شود اما نقش عامل انساني در افزايش و کاهش آن مشهودتر است که در واقع فاصله زياد بين افزايش و کاهش تصادفات به خاطر عامل انساني مهمترين دليل نرخ تصادفات بالا در کشور ماست.