fiogf49gjkf0d
قاچاق کالا به عنوان يک پديده نا مطلوب اقتصادي و معضلي اجتماعي – فرهنگي در سطح ملي مشکلات مختلفي به وجود آورده است، عوامل متعددي در شکل گيري آن دخيل اند و اين در حالي است که در تحقيقات قبلي عوامل موثر بر قاچاق در شهرهاي مرزي بر آن پژوهش هاي چنداني صورت نگرفته است و بيشتر مطالعات انجام شده به بررسي هاي اقتصادي و جنبه هاي پولي و مالي آن پرداخته اند که بي ترديد گام نخست در رفع و مبارزه با اين پديده شناسايي عوامل موثر برآن است.در مقاله حاضر هدف بررسي نقش قاچاق کالا در فرهنگ کسب و کار واحدهاي توليدي و افزايش گرايش به فرهنگ مصرف در شهرهاي مرزي مي باشد که با تعريف مفهوم قاچاق و شناسايي و گروه بندي کالاهاي قاچاق تحقيق شده است و همچنين به تعريف مفهوم فرهنگ کسب و کار وگونه شناسي آن در شهرهاي مرزي پرداخته شده است با توجه به موضوع تحقيق، اهداف و ماهيت آن که عمدتا کيفي مي باشد.