با توجه به گسترش روز افزون ارتباطات در دنياي امروز، ضرورت کنترل بهينه ارتباطات در محيطهاي گوناگون اداري، چندرسانه اي، فيزيکي، ديجيتالي و امنيتي بيش از پيش روشن مي شود. دانش هوش مصنوعي از زير مجموعه هاي مهم در دانش کامپيوتر، در اين زمينه گامهاي بلندي برداشته است. حفاظت از داده ها در مقابل کپي برداري و جعل از اهميت بالايي برخوردار است به همين دليل بايد از راهکارهايي براي کنترل کپي کردن استفاده نمود. يکي از اين راهکارها، استفاده از تکنيک واتر مارکينگ مي باشد. واتر مارکينگ به معناي پنهان کردن داده ها در تصاوير است به نحوي که با چشم قابل تشخيص نباشد و فقط افراد مجاز قادر به استخراج اين داده ها باشند. در اين مقاله سعي شده است تا مخاطب با فناوري نوپاي واترمارکينگ که تلفيقي از دانش هوش مصنوعي و رمزگذاري سنتي به شمار مي رود، آشنايي عمومي پيدا کند. در ابتدا به تاريخچه مختصري از رمزگذاري از ابتدا تاکنون اشاره مي شود. سپس با معرفي واترمارکينگ و کاربردهاي آن، بحث را به پايان خواهم رساند.