يکي از روشهاي نوين براي کاهش مصرف سوخت بهينه سازي عملکرد سيستم انتقال قدرت و يکي از راه هاي اين بهبود مي تواند به صورت نرم افزاري همانند بهينه کردن تعويض دنده عملي گردد. در اين مقاله يک استراتژي براي کنترل فازي تعييين نسبت دنده گيربکس پيوسته (CVT) به جهت کاهش مصرف سوخت خودرو طراحي شده است. تابع هدف در اينجا، منحني مصرف سوخت بهينه در صفحه دور - گشتاور موتور احتراق داخلي است و با کنترل نسبت دنده سعي شده است که با تغيير شرايط کار خودرو، موتور همواره نزديک به اين منحني حرکت کند. براي تعيين ميزان اثر بخشي اين استراتژي کنترلي و مقايسه مصرف سوخت از سيکل هاي رانندگي استاندارد در محيط نرم افزار Advisor استفاده شده است و نتايج بدست آمده با اطلاعات موجود مقايسه و نتايج مطلوبي ملاحظه شده است.