برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

خصوصی سازی و تاثیر آن بر روی ساختار سازمانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: اسدبيگي اسداله*
 
 *تشکيلات اداري و مالي، دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات، شرکت راه آهن
 
عنوان همایش: همايش حمل و نقل ريلي
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن حمل و نقل ریلی ایران
زمان:  1383دوره 7
 
چکیده: 

در ديدگاه متعارف و سنتي، خصوصي سازي با غير ملي کردن و انتقال مالکيت موسسات عمومي دولتي به بخش خصوصي برابر است. براي پذيرفتن اين شيوه از خصوصي سازي عمدتا يک شوراي ويژه قيمت آغازين موسسه را ارائه مي دهد و سپس قيمت قطعي براي عرضه در بازار مالي (بورس) توسط وزارتخانه هاي ذيربط تعيين و در آنجا قيمت نهايي مشخص مي شود. دولت مي تواند در روابط اقتصادي و اجتماعي به سه طريق به تنظيم فعاليتها بپردازد؛ شيوه سنتي اين دخالت از راه «وضع قوانين و مقررات» و روشهاي ديگر آن به ترتيب از طريق «مديريت مستقيم» بر صنايع و خدمات و «اقدامات وادارنده» تشويقي و هدايتي تحقق مي پذيرد. که بر اساس آن دولتها نه تنها بايد خود را از قلمرو اقتصاد و برنامه ريزي و مديريت مستقيم کنار بکشند، بلکه بايد به کاهش کمي و ايجاد نرمش در مقررات و حذف انحصارات نيز بپردازند. در همين چهارچوب روشهاي ديگري نيز براي انتقال- خارج از بازار عرضه و تقاضا وجود دارد چون واگذاري به اشخاص خصوصي (افراد و يا موسسات)، انتقال به «موسسات تضمين کننده» و فروش به کارکنان. اما گاه ديده مي شود که «قدرت عمومي» براي «حفظ» منافع عمومي و يا« مصالح دولت»، ضمن انتقال مالکيت به بخش خصوصي، مايل به حفظ کنترل بعد از فروش مي باشد.
علتهاي نبود رشد و سوددهي در موسسات دولتي را بايد در عواملي چون تاکيد مفرط بر منافع عمومي در اشکال متعارف آن، قدرت زياد سنديکاهاي کارگري، بدي سازماندهي و نبود خودمختاري براي شرکتهاي عمومي جستجو کرد. در رابطه با بدي سازماندهي لازم به يادآوري است که عموما دولتها تمايل دارند تا از موسسات عمومي با فعاليتهاي صنعتي- تجاري، در جهت اهداف ملي و براي کاهش تورم (از طريق کنترل و گاه بلوکه کردن قيمتها)، و کنترل بيکاري (از طريق خريد و ادغام شرکتهاي رو به ورشکستگي با موسسات بزرگ با هدف حفظ سطح اشتغال) استفاده کنند و بدين ترتيب از گسترش خلاقيت شرکتهاي دولتي و استفاده آنها از استراتژيهاي توسعه، تنوع گرايي و ادغام عمودي با موسسات پيشرو جلوگيري بعمل آورند.
خصوصي سازي، مناسب ترين محور استراتژيک براي بستر سازي توسعه ملي است و خصوصي سازي، زمينه کار را براي همگان فراهم مي نمايد. در اين ساختار، با احترام به مالکيت و با انگيزش هاي مادي و معنوي، عملا زمينه نوآوري و شکوفايي فراهم مي شود و دولت به مردم مي آموزد که خود با اصلاح الگوي مصرف و از طريق تدارک پس انداز، سرمايه مورد نياز براي تضمين رفاه جامعه را فراهم آورند. در اين راستا، ارتباطات فردي، سازماني سازمانها و شرکتها، انتقال دانش فني را براي جامعه متعهد هموار مي سازد و راه را براي انسان در حرکت بسوي تعالي و بهپويي سازمان هدايت مي کند.
راه آهن جمهوري اسلامي ايران در راستاي انجام وظايف خود و رسالتش در نظام اقتصادي کشور موارد فوق الذکر را سرلوحه کار خود قرار داده و گام به گام بر اساس آن حرکت نموده و مي نمايد تا بتواند نقش خود را بهتر و بهره ورتر از گذشته به انجام برساند.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 91   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی