برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

استراتژیهای موفقیت در صنعت پتروشیمی برای ورود به بازارهای جهانی

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: پناهي نفيسه,علي زاده اوصالو علي*,چاوش باشي ميرمحمد,درفشي سياوش
 
 *شرکت صنايع پتروشيمي، امور HSEQ، پتروشيمي تبريز
 
عنوان همایش: كنفرانس پتروشيمي ايران
نوع همایش:  سازمان ها و مراکز دولتي و عمومي
حامی:  شرکت ملی صنایع پتروشیمی
زمان:  1387دوره 1
 
چکیده: 

پتروشيمي صنعتي است که از طرفي، دامنه کاربرد محصولات آن بسيار گسترده است و سهم بالايي از تجارت جهاني را به خود اختصاص مي دهد و از طرف ديگر، سرمايه گذاري در اين صنعت مستلزم رعايت نکاتي است که بدون آنها نمي توان به ثمربخش بودن سرمايه گذاري انجام شده اميدوار بود. کشورهاي در حال توسعه و جهان سوم، به ويژه آنهايي که صاحب منابع عظيم نفت و گاز هستند، معمولا دنباله رو و متاثر از سياستهاي کشورهاي صنعتي و پيشرفته بوده اند. ايران به سبب قرار گرفتن در شاهراه انرژي جهان و در اختيار داشتن منابع عظيم نفت و گاز، مي تواند نقش مهم و شايسته اي در عرصه صنعت پتروشيمي جهان به عهده گيرد. صنعت پتروشيمي در سال هاي اخير، تحولات چشمگيري داشته است که با توجه به ساختاري بودن ماهيت تحولات بوجود آمده، اين صنعت ناگزير است در بلند مدت، براي حفظ توان رقابتي در بازار، به تغييرات بنيادين تن دهد. از جمله اين تغيرات مي توان به مواردي همچون بکارگيري فنآوري پيشرفته تر در صنعت پتروشيمي و ارتقاي سطح ارزش افزوده توليد اشاره کرد. صنايع پتروشيمي از جمله صنايعي هستند که نياز به سرمايه گذاري هاي بزرگ دارند، آلاينده محيطزيست هستند و همچنين نياز به توسعه و نوآوري دايمي در جهت استفاده از تکنولوژي هاي جديد و افزايش کيفيت توليدات دارند و به همين دليل سرمايه گذاري دراين صنايع از ريسک و حساسيت بالايي برخوردار است. يکي از دلايل ناتواني پتروشيمي ها در ايجاد و جذب ارزش، رقابت شديد در اين صنعت است. رقابت براي فروش محصول با قيمت پايين تر، شرکت هاي پتروشيمي را به سوي ساخت واحدهاي بزرگتر، سرمايه گذاري هاي زياد در مناطق عرضه محور يا تقاضا محور و متحمل شدن هزينه هاي زياد براي بازسازي و بکارگيري تکنولوژي هاي جديد سوق مي دهد. در اثر اين عوامل، فشارهاي ساختاري (ظرفيت هاي مازاد، عدم توازن نوسان حجم و قيمت) افزايش يافته و ايجاد ارزش با محدوديت هاي بيشتري روبرو مي گردد. سرعت بي سابقه تغيير الگوهاي جهاني تجارت و پيشرفت هاي حاصل از تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات، باعث شده که تجارت بطور بي وقفه در حال دگرگوني باشد. در اين شرايط جديد، رقابت در ميان تعداد فزاينده رقبا براي کسب درآمد با محدوديت مواجه خواهد بود و بدون چاره انديشي براي آينده، هيچ حاشيه امنيتي براي بقا در بازار وجود نخواهد داشت و موقعيت هاي منحصر بفرد ايجاد درآمد همواره از جانب رقبا در معرض تهديد قرار دارند. بعنوان مثال برخورداري از يک نام تجاري قدرتمند تنها زماني کارساز است که يک شرکت بتواند پيوسته زنجيره محصول و خدمات خود را نوسازي کند. در اين ميان جذب و حفظ مشتري مي تواند بزرگترين چالش باشد. بنابراين براي بقا در بازارها، جستجو براي يافتن روش هاي کسب موفقيت در اين رقابت پيچيده، الزامي است. از جمله استراتژيهاي موفقيت در صنعت پتروشيمي براي ورود به بازارهاي جهاني و بقا ادغام شرکت هاي کوچک و متوسط براي توليد در مقياس بهينه و برخورداري از سه عامل کليدي «رهبريت تکنولوژي»، «رهبريت بازار» و «رهبريت هزينه» مي باشد.

 
کلید واژه: صنعت پتروشيمي، انرژي، فناوري، رهبريت تکنولوژي، رهبريت بازار، رهبريت هزينه
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 371   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی