برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

گزارش تجربه و کارکرد بررسی تاثیر آموزش پزشکان در تجویز منطقی و کاهش هزینه داروی بیماران در شهرستانهای استان آذربایجان شرقی

نوع ارائه: پوستر
نویسنده: شمس محمدي مهناز*,آقاجاني حسن,تربتي محمدعلي
 
 *معاونت غذا و داروي، دانشگاه علوم پزشکي تبريز
 
عنوان همایش: همايش تجارت و كاركردهاي مطلوب نظام مراقبت هاي اوليه بهداشتي
نوع همایش:  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي
حامی:  دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
زمان:  1391دوره 2
 
چکیده: 

دارو هميشه به عنوان يک عامل اساسي در درمان اکثر بيماري ها مطرح است. امروزه تجويز و مصرف غيرمنطقي داروها گريبانگير بسياري از کشورها شده است. نسخه نويسي بد سبب درمان غيرموثر شده، بيماري فرد را طولاني کرده و هزينه بالاتري به بيماران تحميل مي کند حال آنکه منابع مالي و بودجه سيستم هاي بهداشتي محدود است و قسمت عمده اي از اين بودجه صرف تهيه و تامين دارو مي شود و مي توان با تجويز و مصرف منطقي داروها تا مقدار زيادي از اتلاف سرمايه ملي جلوگيري کرد. بر اين اساس بررسي تاثير آموزش پزشکان شهرستانهاي استان در تجويز منطقي و کاهش هزينه داروي بيماران از اهداف فعاليت معاونت غذا و داروي تبريز در سال 1387 قرار گرفت، تا مشخص گردد در بهبود شاخص هاي تجويز دارو و به طبع آن کاهش هزينه درمان بيماران مي توان آموزش را بعنوان يک راهکار عملي به کار برد؟ بدين منظور گزارش حاصل از آناليز نسخ پزشکان با استفاده از نرم افزار نسخه پرداز تهيه و با هماهنگي مديران شبکه هاي بهداشت و درمان به پزشکان ارسال گرديد. با توجه به شاخص هاي مورد نظر و نتايج حاصل از آناليز نسخ، محتواي آموزشي طراحي گرديد. اساتيد مطابق برنامه بعد از انجام هماهنگي هاي لازم، به شهرستانها اعزام و کنفرانسهاي آموزشي برگزار گرديد در پانل انتهاي برنامه در خصوص مشکلات موجود و راهکارهاي اصلاحي بحث شد و در طراحي برنامه آموزشي سال آينده مورد لحاظ قرار گرفت. مي توان نتيجه گرفت آموزش در بهبود شاخص هاي تجويز دارو هر چند موثر است به تنهايي کافي نيست براي دستيابي به شرايط بهينه تجويز دارو استفاده از راهکارهاي کارآمد تر مورد نياز است.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 54  
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی