نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان: 

گزارش تجربه و کارکرد بررسی رتبه بندی مدارس مجری برنامه مروج سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال تحصیلی 90-1389

نوع ارائه: پوستر
نویسنده: نقيبي فوزيه*,احمديان محمد,عباسيان باجگيران طاهره
 
 *دانشگاه علوم پزشکي مشهد
 
عنوان همایش: همايش تجارت و كاركردهاي مطلوب نظام مراقبت هاي اوليه بهداشتي
نوع همایش:  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي
حامی:  دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
زمان:  1391دوره 2
 
چکیده: 

مروج سلامت به منزله يک نظام براي ارتقاء سلامت است که با مشارکت فعالانه اولياء، مربيان و دانش آموزان منجر به ارتقاء سلامت دانش آموزان و جامعه خواهد شد. در واقع ارتقاي سلامت مدرسه يک نوع سرمايه گذاري براي نسل هاي آينده است زيرا نوجوانان و جوانان درصد بالايي از جمعيت جامعه را تشکيل ميدهند و سلامت نوجوانان و جوانان راه دستيابي به توسعه پايدار است و مدارس مروج سلامت در راستاي دستيابي به اين هدف راه تازه اي براي انديشيدن است که خود منجر به يافتن فرصت ها، سياست ها و ساختارهاي جديد شده است. برنامه مدارس مروج سلامت در سال تحصيلي 90-89 در 41 مدرسه در شهرستانهاي تابعه اين دانشگاه بر اساس پروتکل کشوري انجام گرديد و 11621 دانش آموز و 812 نفر کارکنان در مدارس ابتدايي و راهنمايي مجري برنامه از اجراي آن بهره مند شدند. اين مطالعه يک بررسي کيفي توصيفي است و با استفاده از نتايج چک ليست مميزي خارجي کشوري مدارس مجري که بر اساس اجزاء هشتگانه برنامه تنظيم شده است انجام گرديد، مراحل کار به اين نحو بود که ابتدا چک ليست توسط تيم کارشناسان بهداشت شهرستانهاي مجري برنامه تکميل و درکميته هاي شهرستاني و استاني بررسي و تائيد گرديد. سپس امتيازات مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. در اين بررسي مدارسي که حداقل 55 درصد امتيازات موضوعي در هر يک از اجزاء را کسب نموده بودند به عنوان مدرسه مروج سلامت شناسايي و با استفاده از امتيازات دستورالعمل کشوري رتبه بندي شدند. يافته هاي اين بررسي نشان دهنده زمينه مستعد در مدارس براي ايجاد يک مکان سالم و امن و امکان بهره مندي از توان دو حوزه بهداشت و آموزش و پرورش در فراهم نمودن محيط هاي مناسب براي رشد و آموزش نوجوانان و جوانان کشور اسلاميمان دارد و توصيه مي شود با گسترش اين برنامه و جلب مشارکت و درگير نمودن فعال ساير بخشها از اين تلاش ها به صورت مضاعف بهره گيري شود.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 66  
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی