برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

گزارش تجربه و کارکرد ارزشیابی میزان رضایت دانشجویان هوشبری و اتاق عمل از ارزشیابی مهارت بالینی آنها با استفاده از آزمون بالینی با ساختار عینی (OSCE)

نوع ارائه: پوستر
نویسنده: كمالي آزاده*,طيبي ويدا,طباطبايي چهر محبوبه,اميني زكيه
 
 *دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي
 
عنوان همایش: همايش تجارت و كاركردهاي مطلوب نظام مراقبت هاي اوليه بهداشتي
نوع همایش:  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي
حامی:  دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
زمان:  1391دوره 2
 
چکیده: 

ارزشيابي مهارتهاي باليني دانشجويان نقش عمده اي در آموزش پزشکي دارد و انتخاب يک روش مناسب يکي از موضوعات مهم مي باشد. امروزه آزمون ايستگاهي يکي از رايج ترين روشهاي ارزشيابي مي باشد و نسبت به روشهاي مرسوم بسيار دقيق تر مي باشد. از آن جايي که اين آزمون مي تواند يک روش ارزشيابي دقيق، معتبر و عيني باشد، اين مطالعه با هدف ارزيابي ميزان رضايت دانشجويان از ارزشيابي مهارت هاي پراتيک آنها با استفاده از آزمون ايستگاهي انجام شد. 50 دانشجوي هوشبري و اتاق عمل که شرايط ورود به مطالعه را داشتند در يک آزمون ايستگاهي که شامل 12 ايستگاه و مدت زمان هر ايستگاه 10 دقيقه بود شرکت نمودند. در 10 ايستگاه دانشجويان مهارت هاي باليني خواسته شده را انجام دادند، در 1 ايستگاه با بيمار استاندارد شده ارتباط برقرار کردند و در 1 ايستگاه به سوالات خواسته شده پاسخ دادند. عملکرد دانشجويان در ايستگاه ها توسط مشاهده کننده با استفاده از چک ليست هاي معتبر ارزشيابي شد. ميزان رضايت 36% از دانشجويان اتاق عمل و 44% دانشجويان هوشبري از آزمون زياد و خيلي زياد بود. همچنين 40% دانشجويان اتاق عمل و 48% دانشجويان هوشبري اظهار کردند که برگزاري آزمون به اين شيوه به ميزان زياد و خيلي زياد باعث افزايش اعتماد به نفس آنها مي شود. عليرغم وقت گير بودن و نياز به برنامه ريزي دقيق، امکانات، فضاي فيزيکي مناسب، حضور بيماران استاندارد شده، آزمون ايستگاهي روشي مطمئن براي ارزشيابي و مهارت دانشجويان مي باشد. برنامه ارزشيابي تهيه شده در اين مطالعه براي استفاده در ساير برنامه هاي آموزشي ارائه خدمات توصيه مي شود.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 66  
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی