برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

مقایسه دوره بحرانی کنترل علف های هرز در سه رقم کلزای پاییزه (Brassica napus)

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: حمزه اي جواد,دباغ محمدي نسب عادل,حيدري غلامرضا,برادران فيروزآبادي مهدي,اسفندياري عزت اله,آغه ويسي بهزاد
 
 
 
عنوان همایش: همايش علوم علف هاي هرز ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن علوم علفهای هرز ایران
زمان:  1388دوره 3
 
چکیده: 

به منظور مقايسه دوره بحراني کنترل علف هاي هرز در سه رقم کلزاي پاييزه، آزمايشي در دو سال زراعي 84-1383 و 85-1384 به صورت فاکتوريل بر پايه طرح بلوک هاي کامل تصادفي با سه تکرار در ايستگاه تحقيقات کشاورزي دانشگاه تبريز اجرا شد. فاکتورهاي آزمايش شامل سه رقم کلزاي پاييزه (Okapi، Licord و SLM046) و 12 نوع تداخل علف هاي هرز در دو سري بر اساس فنولوژي کلزا بود. سري اول شامل حذف علف هاي هرز از زمان سبز شدن کلزا تا مراحل صفر، 4 برگي، 8 برگي، ساقه رفتن، آغاز گلدهي و آغاز تشکيل غلاف و سري دوم شامل رقابت علف هاي هرز با گياه زراعي از زمان سبز شدن کلزا تا مراحل فنولوژيک فوق بود. دوره بحراني کنترل علف هاي هرز با استفاده از مدل هاي لجستيک و گامپرتز براي عملکرد دانه بطور جداگانه براي هر سه رقم و در ميانگين دو سال آزمايش تعيين گرديد. دوره بحراني براي عملکرد دانه از مرحله 6 برگي تا اوايل گلدهي براي رقم Okapi (47-113 روز پس از سبز شدن) و رقم Licord (52-110 روز پس از سبز شدن) و براي رقم SLM04 از مرحله 7 برگي گياهچه تا اوايل رشد (52-110 روز پس از سبز شدن) بود. نتايج حاصل نشان از شروع زودتر دوره بحراني و طولاني تر بودن اين دوره در رقم Okapi دارد. به عبارت ديگر، اختلاف در مورفولوژي گياهي و تيپ هاي رشدي گونه هاي زراعي مي تواند مبنايي براي اختلاف در درجه رقابت آنها با علف هاي هرز و طول دوره بحراني باشد. از آنجايي که رقم SLM046 داراي تعداد برگ، تعداد شاخه در بوته و شاخساره بيشري است، به نظر مي رسد که وجود اين ويژگي ها در اين رقم مي تواند مزيتي در برتري آن نسبت به دو رقم ديگر باشد.

 
کلید واژه: تداخل، دوره بحراني، علف هاي هرز، رقابت، کلزا
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 47   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی