برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

نظام آموزشی پس از ادغام دو آلمان: چالش میان تمرکز و عدم تمرکز

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: زماني ابيانه آزاده,گويا زهرا
 
 
 
عنوان همایش: همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن مطالعات برنامه درسی
زمان:  1384دوره -
 
چکیده: 

پس از ادغام دو آلمان، نظام آموزشي اين کشور با چالش هاي جدي مواجه شد که يکي از عمده ترين آن ها تلاش براي حرکت از تمرکز نظام آموزشي - مورد آلمان شرقي - به سمت عدم تمرکز - مورد آلمان غربي - و بر عکس بود. براي رويارويي با اين چالش بزرگ، تلاش هاي زيادي در آلمان صورت گرفت و از تجارب دو نظام آموزشي متمرکز و غير متمرکز بهره برده شد تا نقطه تعادل جديدي در اين جريان تمرکز زدايي و تمرکز گرايي ايجاد شود.
در حال حاضر که بحث تمرکز و عدم تمرکز در نظام برنامه ريزي درسي ايران مطرح است و با توجه به اين که برنامه درسي ايران در بخش هاي فني و حرفه اي و کار - دانش، متاثر از نظام آموزشي آلمان بوده است، آشنايي با چالش هاي جديد در نظام آموزشي آلمان، مي تواند آموزنده باشد. زيرا آشنا شدن با نظام هاي آموزشي کشورهاي مختلف جهان، صرف نظر از قضاوت درباره موفقيت يا عدم موفقيت آنها، مي تواند فرصتي را فراهم کند تا ضمن درک بهتر نقاط ضعف يا قوت برنامه درسي ايران، درصدد رفع يا تقويت آن برآمده و با پند گرفتن از تجربيات بومي و جهاني، تکرار کننده تجربه هاي ناموفق نباشيم.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
 
بازدید یکساله 190   pdf-file
 
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی