برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

نقش سازمان هاي آموزشي در اشاعه و تحقق فرهنگ توسعه پايدار با تاکيد بر درس جغرافيا

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: واقف کودهي مريم*
 
 *شهرستان صومعه سرا
 
عنوان همایش: همايش ملي انسان، محيط زيست و توسعه پايدار
نوع همایش:  دانشگاه آزاد اسلامي
حامی:  دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
زمان:  1388دوره -
 
 
چکیده: 

اگر بخواهيم حد و مرزي ميان مفاهيم «توسعه» و «توسعه پايدار» قائل شويم، تفاوت آشکار مفهومي اين دو واژه، در ميزان توجه به محيط زيست، لزوم پرداختن به امر «توسعه پايدار» را بيش از پيش ضروري مي نماياند. بايد پذيرفت که امر فرهنگ سازي و تعميق آموزه هاي توسعه پايدار، که بخشي از سرمايه هاي اجتماعي فرد محسوب مي شود، را از همان سال هاي اوليه آموزش اغاز نماييم. علم جغرافيا نيز با توجه به ماهيت ذاتي خود مي کوشد تا با تلفيق با ساير علوم، شرايط و کيفيت روابط بين پديده هاي طبيعي و انساني مکان ها را بهتر تحليل کند و به روابط علت و معلولي دست يابد. فرايند آموزش جغرافيايي با توجه به اهميت موضوع، مي تواند توام با فرهنگ بصيرتي، توانمندسازي، الهام دهندگي لازم و يادگيري مادام العمر باشد. در اين مقاله به مفاهيم توسعه پايدار، سازمان آموزشي و وظايف آن اشاره اي مي شود و آن گاه به نقشي که سازمان آموزشي مي تواند در يادگيري، فرهنگ سازي و در نهايت به تسهيل توسعه پايدار ايفا نمايد پرداخته مي شود و در پايان پس از نتيجه گيري پيشنهادهايي در اين راستا ارائه مي گردد.

 
کلید واژه: توسعه پايدار، سازمان آموزشي، فرهنگ سازي، تعميق يادگيري، جغرافيا
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 54   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی