برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان: 

سطح بندي و اولويت بندي قابليت ها و پتانسيل هاي مناطق آزاد و ويژه تجاري - صنعتي کشور در توسعه صنايع دريايي کشور

نوع ارائه: مقاله
نویسنده: اسكندري ابوالقاسم,غلامي نتاج اميري سعيد,پيروز الهام
 
 
 
عنوان همایش: همايش صنايع دريايي ايران
نوع همایش:  انجمن هاي علمي
حامی:  انجمن مهندسی دریایی ایران
زمان:  1382دوره 5
 
 
چکیده: 

نظربه وجود مرزهاي گسترده آبي در شمال و جنوب کشور، بهره برداري از دريا، بعنوان يک مزيت و پتانسيل اقتصادي بالا در اقتصاد کشور مطرح گرديده است. در همين راستا طي سالهاي اخير سرمايه هاي نسبتا عظيمي در خانواده بزرگ صنايع دريايي کشور تزريق گرديده که به تبع آن شاهد دستاوردهاي بزرگي همچون ساخت شناورها و سازه هاي دريايي پيشرفته در اين عرصه بوده ايم. نظر به گستردگي مقياس توليد و سرمايه گذاري اين صنعت، نگاه به افق هاي بلند مدت جهاني و هم پيوندي با عناصر اصلي اين صنعت در سطح بين الملي را به منظور افزايش منافع دروني آن براي کشور ضروري مي سازد. در اين راستا استفاده از تسهيلات و موقعيت هاي ويژه اي که در مناطق آزاد تجاري - صنعتي از سوي دولت در اختيار سرمايه گذاران، توليد کنندگان و تجار قرار مي گيرد، مي تواند کمک بسيار موثري جهت بسط و توسعه هر چه بيشتر صنايع دريايي در کشور باشد.
انديشه ايجاد مناطق آزاد در ايران نخستين بار در سالهاي آغازين دهه 1330 (ه. ش) مقارن با بروز ضعف در تاسيسات جهانگردي بين المللي، مقدمات بوجود آوردن يک جزيره توريستي تجاري در اوايل دهه پنجاه (ه. ش) در جزيره کيش فراهم گرديد بعد از انقلاب براي اولين بار در برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه منطقه مرزي کشور، مناطق آزاد تجاري صنعتي تاسيس نمايد و بالاخره پس از گذشت بيش از يک دهه مقاومت دولت در ايجاد مناطق آزاد جديد، طي سال 82 بنا به درخواست و پيگيريهاي برخي مقامات و مسوولين استاني مجوز تاسيس سه منطقه آزاد ديگر صادر گرديد. همانطوريکه ملاحظه شد عليرغم اينکه فلسفه وجودي تئوريک و نظري ايجاد مناطق آزاد، فراهم آوردن زمينه هاي افزايش صادرات کالاها و خدمات از طريق راهيابي و هم پيوندي با بازارهاي جهاني بوده است و ليکن در عمل هر يک از مناطق آزاد موجود در کشور با محوريت و ضرورت خاصي ايجاد گرديده اند. با مروري بر مستندات و گزارشات توجيهي موجود در خصوص تاسيس هر يک از اين مناطق مي توان اهداف متعددي نظير امنيت مرزهاي آبي کشور، فقرزدايي و توسعه مناطق محروم، جلب سياح و گردشگر داخي و خارجي، ايجاد بستري جهت واردات سريع کالاهاي اساسي مورد نياز کشور در شرايط بحران و اضطرار جنگي و بالاخره تسريع در فرآيند ايجاد قطب هاي صنعتي در استانهاي مستعد را بعنوان دلايل اصلي و محوري ايجاد مناطق آزاد در کشور شناسايي نمود. لاجرم بواسطه متفاوت بودن اهداف، دور از انتظار خواهد بود. اگر که بعضا ساز و کارهآ، ويژگي ها و زيرساختها و امکانات قابل استفاده در اين مناطق نيز متمايز از يکديگر باشند. از اين رو بهره برداري از ظرفيتها و پتانسيل هاي اين مناطق در توسعه و گسترش بخش هاي مختلف صنايع دريايي کشور نيز يقينا از وزن و اهميت يکسان و برابر برخوردار نمي باشند. همانطوريکه تشريح شد، نظر به اينکه ملاک هاي متنوعي جهت انتخاب مناطق آزاد مورد نظر بوده است. لذا ضرورت مي يابد به منظور بهره گيري مناسب از مزيت ها، امکانات و پتانسيل هاي موجود در مناطق آزاد جهت توسعه صنايع درياي در کشور، نسبت به اولويت بندي و درجه بندي اين امکانات و زير ساخت ها در هر يک از اين مناطق اعم از مناطق موجود و جديدالتاسيس و همچنين مکان يابي بهينه حلقه هاي بهم پيوسته خانواده بزرگ صنايع دريايي در آنها، مبادرت گردد. از اين رو طي اين مقاله ضمن تشريح بسترها و زير ساخت هاي مورد نياز جهت ايجاد و بسط حلقه هاي مفقوده اين صنعت، با بهره گيري از مدل هاي سطح بندي منطقه اي نظير تاکسونومي عددي و ميانگيري موزون، به سطح بندي و اولويت بندي مناطق آزادکشور، جهت مکان يابي و تعيين پراکنش و نحوه استقرار مطلوب واحدهاي توليدي - تجاري و صنعتي مرتبط با صنايع دريايي کشور پرداخته خواهد شد و در خاتمه متناسب با ويژگي ها و ظرفيت هاي هر منطقه، توصيه ها و پيشنهادات مقتضي در جهت توسعه صنايع دريايي در کشور ارايه خواهد گرديد.

 
کلید واژه: 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
 
بازدید یکساله 81   pdf-file
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی