در اين مقاله، به بررسي پين هاي اتصال دهنده اجزاي يک دکل حفاري پرداخته شده است. دکل حفاري، سازه اي برج مانند متشکل از يک يا چند بخش است که در وضعيت افقي نزديک به زمين با اتصالات پين به يکديگر متصل شده و سپس تا وضعيت مناسب براي بهره برداري بلند مي شود. به منظور يافتن بحراني ترين پين و محاسبه مقادير نيروي مربوط به آن، از نتايج تحليل دکل در شرايط بهره برداري استفاده شده است. بنابراين، در ابتدا بايد دکل حفاري در محيط نرم افزار انسيس مدل سازي شود. به اين منظور از المان سه بعدي تير براي مدل سازي اجزاي دکل استفاده شده است. سپس، شرايط مرزي اتصالات که بعضي پين و بعضي ديگر جوش مي باشند ايجاد شده و در ادامه، بارهاي وارد بر دکل که شامل نيروي باد و وزن دکل، بار قلاب، بار ناشي از چرخش مته و بار ناشي از وزن لوله ها و دستگاه کشنده مي باشد در چهار مرحله به مدل مورد نظر اعمال شده است. در نهايت، با بررسي نتايج حاصل از تحليل دکل و مشخص شدن بحراني ترين پين و نيروهاي وارد بر آن، به تحليل تنش در پين مورد نظر بر اساس نتايج تحليل دکل پرداخته شده است. به منظور اين تحليل، ابتدا پين مورد نظر به همراه نشيمنگاه آن با استفاده از المان هاي سه بعدي حجمي و تماسي مدل سازي شده است. سپس با بستن يک طرف نشيمنگاه و اعمال نيروي حاصل از تحليل دکل به طرف ديگر آن، تحليل نهايي پين بحراني انجام گرفته است.