برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات

عنوان:

بررسی آثار بهبود در عملیات تخلیه و بارگیری بر صادرات و واردات کالا در بندر انزلی



گروه تخصصی:  علوم انسانی

سازمان مجری:  سازمان بنادر و دریانوردی (پایان نامه ها) 

گروه پژوهشی: 

پژوهشگران: 
رنجبر عبدالحسین (پژوهشگر)
قبادی - (استاد راهنما)
حسامی - (استاد مشاور)

تاریخ خاتمه:  تابستان 1393

کارفرما: سازمان بنادر و دریانوردی

خروجی طرح: 
نوع: پایان نامه

 
تلفن: 

نشانی سازمان مجری: 
 

چکیده:

از دیرباز تا کنون راههای دریائی، نزدیکترین و امن ترین راهها برای رسیدن به مقصد تلقی می شد. کندی وسایل حمل زمینی، نا امنی و خرابی جاده ها و از همه مهمتر بعد طولانی مسیر از جمله عواملی بودند که باعث میشد به دریا و راههای دریائی توجه بیشتری شود.
سیطره دریانوردان اروپائی و جنگهای دریائی میان آنها بمنظور استیلای بر بخشهای وسیعی از دریا نشان از توجه این کشورها به دریا و بخش حمل و نقل دریائی است. کشورهای پیشرفته در صنعت حمل و نقل دریائی و بندری همچون فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هلند، آلمان و غیره با بهره گیری از تجارب گذشته خود به توسعه بنادر و لنگرگاههای کوچک و بزرگ نمودند و امروز نیز کشورهای کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور با استفاده از علوم و فنون این کشورها توانستند به توسعه بنادر و صنعت حمل و نقل دریائی خود بپردازند بگونه ای که حتی گوی سبقت را از آنها بربایند و حرف اول را در جهان بزنند. (پس چرا ما نتوانیم).
جمهوری اسلامی ایران بواسطه موقعیت حساس و ژئوپلتیکی (سیاسی و جغرافیایی) خود و قرار گرفتن در مرکز کریدور شمال- جنوب نه تنها قادر است از مزیت جغرافیائی خود در راه توسعه زیر ساختها استفاده کند بلکه می تواند به تقلید از فن آوری روز موجبات توسعه صنعت حمل و نقل دریائی و بندری را نیز فراهم آورد.
اکنون با فروپاشی اتحاد شوروی این موقعیت دوباره دست داد که جمهوری اسلامی با بسیج نیروها و امکانات خود بستر مناسبی را در بنادر کشور برای ارتقاء سطح تخلیه و بارگیری ایجاد نماید. در این رهگذر اداره کل بنادر و کشتیرانی استان گیلان که در شهر بندر انزلی مستقر است، سعی دارد با مشارکت و همدلی نیروهای دولتی و شرکتهای خصوصی، محیطی سالم، پویا و رقابت خیز را جهت بالا بردن ضریب تخلیه و بارگیری بوجود آورده و عوامل کندی کار را شناسائی نماید
دریاچه خزر که بزرگترین دریاچه جهان محسوب می شود با طول تقریبی 7000 کیلومتر، 1000 کیلومتر از مساحت خود را به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده است و در راستای اهداف و برنامه های توسعه دولت بویژه در برنامه سوم اقتصادی گامهای موثری را جهت بسترسازی مناسب برای فعالیت شرکتهای خصوصی برداشته است. ایجاد ترمینالهای سه گانه تخلیه و بارگیری کالا و واگذاری آنها به بخشهای خصوصی، توسعه زیر ساختهای بندری، توسعه اراضی، محوطه سازی، ارتقاء سیستمهای مخابراتی و الکترونیکی و کامپیوتری، همگی گواه بر این مدعا هستند که سازمان بنادر و کشتیرانی نیز پا به پای عرصه های دیگر اقتصادی کشور هّم خود را جذب کرده و زمینه های پیشرفت را نه در شعار بلکه در عمل زمزمه می کند و آواز می دهد این کلام را:
«ایران برای ایرانی و توسعه ایران توسط ایرانی»



کلیدواژگان:

 
 
Title:



Abstract:

Keyword(s):