برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات

عنوان:

بررسی «هزینه-زمان- فاصله» حمل و نقل ترکیبی (دریایی- ریلی- جاده ای) کالاهای بازرگانی از بندر چابهار در مقایسه با بندر شهید رجائی و ارائه راهکارهای اجرایی جهت فعالسازی بندر چابهار



گروه تخصصی: 

سازمان مجری:  سازمان بنادر و دریانوردی (اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان) 

گروه پژوهشی: 

پژوهشگران: 
یزدانی محمدعلی (مسئول طرح)

تاریخ خاتمه:  1393

کارفرما: 

خروجی طرح: 
 
تلفن: 

نشانی سازمان مجری: 
 

چکیده:

بندر چابهار یکی از بنادر مهم کشور در سواحل شمالی دریای عمان است و علاوه بر بهره مندی از موقعیت استراتژیک در زمینه دریانوردی، از مزیت های ممتازی نیز جهت نقش آفرینی در اقتصاد ملی و ترانزیت کالا به بازارهای هدف واقع در آسیای میانه و افغانستان برخوردار می باشد. در حال حاضر این بندر از ظرفیتی بالغ بر 3 میلیون تن برخوردار بوده و طرح جامع توسعه آن نیز با اعتباری بالغ بر 342 میلیون دلار به منظور ارتقاء ظرفیت های بندری به 6 میلیون تن در دست انجام می باشد.
با این وجود و صرف نظر از برخورداری از مزیت های ممتاز، بخش مهمی از ظرفیت بندر چابهار خالی مانده و سهم قابل ملاحظه ای از نیازهای استان های واقع در پسکرانه بندر چابهار مبادرت به تامین نیازهای خود از سایر بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی می نمایند. این امر علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین اقتصادی بر بازرگانی استان های شرقی کشور، منجر به افزایش ترافیک در بندر شهید رجایی نیز می گردد. بنابراین از رهگذر این پروژه، درصدد هستیم ضمن ارزیابی هزینه ها و قیمت تمام شده حمل کالا از بندر چابهار به مقاصد مختلف و مقایسه آن با بندر شهید رجایی، برخی راهکارهای لازم جهت جذب ترافیک بندری و فعالسازی بندر چابهار را نیز ارایه نماییم
.



کلیدواژگان:

 
 
Title:



Abstract:

Keyword(s):