برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات

عنوان:

دستگاه «برد گشتاور سنج ترمز فوکو»



گروه تخصصی:  فنی و مهندسی

سازمان مجری:  واحد علم و صنعت 

گروه پژوهشی: مهندسی برق و کامپیوتر

پژوهشگران: 
اخوان علی (مسئول طرح)

تاریخ خاتمه:  شهریور 1375

کارفرما: شرکت پژوهان دانش

خروجی طرح: 

بر روی «ترمز فوکو» با توان های مختلف (یک اسب بخار تا 16 اسب بخار) نصب و راه اندازی شده است.


 
تلفن: 2-77455001-021

نشانی سازمان مجری: تهران، نارمک، خیابان فرجام، خیابان خاور، مقابل دانشگاه علم و صنعت، پلاک 166
 

چکیده:

از آنجا که توان خروجی الکتروماتورها به صورت توان مکانیکی است لذا اندازه گیری آن به طور مستقیم مشکل است، لذا با توجه به فرمول با اندازه گیری گشتاور خروجی موتور و اندازه گیری دور توان خروجی محاسبه می شود سپس با معلوم بودن توان ورودی به الکتروموتور (Pin=Vin Iin cosa) راندمان موتور محاسبه می گردد و همچنین منحنی گشتاور برحسب دور ترسیم می گردد. «ترمز فوکو» ساخته شده از سه قسمت تشکیل شده است:
1- الکتروموتور 2- دیسک دوار 3- بوبین های تولید کننده میدان
با چرخش دیک دوار توسط موتور و تغذیه بوبین ها گردابی در صفحه دوار ایجاد می شود که طبق قانون لنز ولتاژ القایی در صفحه دوار با تغییر شار مخالفت می کند لذا گشتاور مقاوم (بار) برای موتور ایجاد می گردد. برای اندازه گیری گشتاور خروجی موتور از «سنسور load-cell» استفاده می شود که بر روی ترمز فوکو نصب است در اثر تولید گشتاور مقاوم سنسور از تعادل خارج می گردد که با توجه به تغذیه DC سنسور در خارج آن ولتاژی معادل mv/Kgf 2 تولید می شود. با ضریب عدد طول بازوی گشتاور در سیگنال تقویت شده خروجی سنسور (که متناسب با نیروی وارد شده و سنسور می باشد) سیگنالی مناسب با گشتاور موتور به دست می آید که این عمل توسط دستگاه گشتاورسنج انجام می گیرد. پس از کالیبراسیون این سیگنال و دیجیتال شدن آن، خروجی به وسیله یک نمایشگر سه رقمی نمایش داده می شود. این دستگاه امکان عمل نگه داری سیگنال گشتاور را بر روی نمایشگر ایجاد می نماید. همچنین توسط پتاسیومتر تنظیم صفر، خطای ایجاد شده در سنسور (که در اثر مستهلک شدن آن به وجود می آید) را جبران می نماید.



کلیدواژگان:

 
 
Title:



Abstract:

Keyword(s):