چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه نیمرخ روانی دانش آموزان ورزشکار و غیرورزشکار در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان کرج بود. این پژوهش که در زمره مطالعات توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع علی مقایسه ای است، از بین 4 منطقه آموزش و پرورش شهرستان کرج، 2 منطقه به صورت تصادفی و از این 2 منطقه 10 دبیرستان به صورت تصادفی به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه روان شناختی کالیفرنیا (CPI) بر روی آنها اجرا شد.
در نهایت نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین پسران و دختران در میزان استعداد پایگاه مردم آمیزی و حضور اجتماعی، همدلی و برداشت خوب، اشتراک به احساس سلامتی و مدارا، پیشرفت از طریق همنوایی و پیشرفت از طریق عدم وابستگی، کارآیی ذهنی زنانگی/مردانگی. تردید درباره هنجارها و خودشکوفایی بین گروه پسران و دختران تفاوت معناداری وجود دارد و در همه خرده مقیاس های ذکر شده نمرات پسران و عملکرد آنها بالاتر از دختران بوده است. علاوه بر این در خرده مقیاس اجتماعی شدن نمرات گروه غیرورزشکار بالاتر از گروه ورزشکار است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که پسران در صفاتی مانند خود رهبری، جاه طلبی، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و احساس سلامتی و همرنگ نشدن با جمع از دختران عملکرد بالاتری دارند.
کلیدواژگان:
|