مشخصات

عنوان: شناخت و کنترل تبلیغات روانی حول محور بمباران شیمیایی

گروه تخصصی:  علوم انسانی

سازمان مجری:  واحد الزهرا (س) 

گروه پژوهشی: روانشناسی

پژوهشگران: 
اطلاعاتی وجود ندارد

تاریخ خاتمه:  آبان 1368

کارفرما: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی

خروجی طرح: 

نتایج این تحقیق به ارگان های نظامی واگذار شده است.


نوع: کاربردی

 
تلفن: 88044051-9-88058940 ????? 2194

نشانی سازمان مجری: تهران، میدان ونک، ده ونک، دانشگاه الزهرا (س)، صندوق پستی: 19834
 

چکیده:

تهاجم نیروی دشمن بعثی (بمباران، موشک باران، تهاجم میکروبی و شیمیایی و بمباران اتمی) همواره دارای دو جنبه نظامی و روانی بوده و بعضا به مقتضای شرایط یکی از جنبه ها بیشتر مورد نظر دشمن قرار می گیرد.
در این بررسی ابتدا تاریخچه و کارایی عوامل شیمیایی مورد مطالعه قرار گرفته است، پس از آن، برخورد رسانه های خبری غرب با مساله جنگ شیمیایی بررسی شده و طی آن نشان داده شده که غرب همگام با جنگ روانی عراق در مورد به کارگیری گسترده تر عوامل شیمیایی در جنگ تحمیلی، درصدد بوده که ضمن حمایت از عراق در ایجاد فاجعه حلبچه بر رعب مردم ایران نسبت به کاربرد سلاح های شیمیایی در سطح شهرها دامن بزند.
پس از تهاجم شیمیایی به شهرهای ایران به وضوح احساس می شد که دشمن بعثی صهیونیستی به سلاح شیمیایی به عنوان یک محور اساسی جنگ روانی روی آورده است. طبعا شناخت جنگ روانی دشمن در این زمینه و برخورد متقابل مسوولان و رسانه های گروهی کشور ما نقش تعیین کننده ای در خنثی سازی جنگ روانی دشمن داشت که بررسی همین مساله موضوع مورد تحقیق بوده است.
نتیجه تحقیق مزبور حاکی از عدم برخورد منسجم مسوولان و رسانه های گروهی کشور در برابر جنگ روانی دشمن حول تهاجم شیمیایی است.
روش های به کارگرفته شده در انجام طرح: بررسی و تحلیل اسناد و مدارک موجود در زمینه تهاجم روانی دشمن حول تهاجم شیمیایی بوده است.



کلیدواژگان:

 
 
Title:

Abstract:

Keyword(s):