برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات

عنوان:

مطالعه، طراحی و ساخت اینورترکسکید منبع جریان



گروه تخصصی:  فنی و مهندسی

سازمان مجری:  واحد علم و صنعت 

گروه پژوهشی: 

پژوهشگران: 
طیبی حمیدرضا (مسئول طرح)

تاریخ خاتمه:  1375

کارفرما: 

خروجی طرح: 
 
تلفن: 2-77455001-021

نشانی سازمان مجری: تهران، نارمک، خیابان فرجام، خیابان خاور، مقابل دانشگاه علم و صنعت، پلاک 166
 

چکیده:

یکی از روشهای کنترل دور موتورهای الکتریکی استفاده از موتور رتور سیم پیچی شده می باشد. در این روش با گذاشتن مقاومت به صورت سری با سیم پیچ رتور مقاومت رتور تغییر کرده و در نتیجه سرعت دور موتور نیز تغییر می کند. عیب اساسی این روش تلفات شدید انرژی الکتریکی لغزشی در این مقاومتها می باشد. تلفات انرژی الکتریکی در موتورهای بزرگ به قدری زیاد است که هزینه زیادی می بایست برای کاهش حرارت مقاومتها انجام شود. با قراردادن یک اینورترکسکید بین سیم پیچ رتور و شبکه برق این امکان بوجود می آید که انرژی الکتریکی لغزشی بجای تلف شدن در مقاومتها توسط اینورترکسکید و یک دستگاه ترانسفورماتور مجددا به شبکه برگردانده شده و صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی صورت پذیرد. اصول کار اینورترکسکید بدین صورت است که انرژی الکتریکی لغزشی در رتور توسط یکسوساز سه فاز به DC تبدیل شده و جریان DC پس از عبور از فیلتر توسط اینورتر مجددا به AC تبدیل شده و از طریق یک دستگاه ترانسفورماتور مجددا به شبکه تزریق می شود.



کلیدواژگان:

 
 
Title:



Abstract:

Wound rotor induction motors are used for speed control through a series resistance with rotor windings. The disadvantage of this method is waste of slip energy in resistance. By using a static converter cascade in series with rotor winding the ship energy returns to the network. The converter cascade consists of a three-phase diode rectifier bridge which operates at slip frequency and feeds rectified slip power through the smoothing inductor to the phase- controlled thyristor inverter. The inverter returns the rectified slip power to the ac supply network. The rectifier and inverter are both naturally commutated by the alternating emfs appearing at the slip rings.



Keyword(s):