برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات

عنوان:

بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی و روانی ذهنی مرتبط با ایجاد روحیه تحقیق در کودکان و دانش اموزان و طراحی روش های عملی آشناسازی دانش اموزان با پژوهش



گروه تخصصی:  علوم انسانی

سازمان مجری:  واحد استان خراسان رضوی 

گروه پژوهشی: علوم اجتماعی

پژوهشگران: 
هاشمی عبدالرضا (مسئول طرح)

تاریخ خاتمه:  مرداد 1382

کارفرما: دفتر معاونت اجتماعی و اطلاع رسانی قوه قضائیه استان خراسان

خروجی طرح: 

تنظیم مقاله پژوهشی با عنوان طرح و ارائه ان به کارفرما


نوع: کاربردی

 
تلفن: 8762000-8795530-0511

نشانی سازمان مجری: مشهد، میدان آزادی، صندوق پستی: 1376-91775
 

چکیده:

در این پژوهش تعداد 800 نفر از دانش اموزان دختر و پسر در مقطع پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی در نواحی هفت گانه شهر مشهد در سال تحصیلی 83-1382 از لحاظ عوامل مختلف مرتبط با روحیه تحقیق بررسی شدند.
در این تحقیق میانگین روحیه تحقیق در دانش اموزان پنجم ابتدایی بیشتر از سوم راهنمایی(0.68<29<31.25)، و در میان پسران بیشتر از دختران (28.45< 32.53) به دست امد.
فرضیه های مختلف مرتبط با ایجاد روحیه تحقیق عبارت بودند از: 1- وجود محیط مادی و فیزیکی مساعد در مدرسه (وجود کتابخانه و ازمایشگاه و ...) 2- وجود ارزش ها و انگیزه های محرک فعالیت پژوهشی (تشویق دانش اموزان به خواندن مطالب علمی در سر صف، تشویق به گردش های علمی و ...) 3- هنجارهای الزام اور تحقیق در کلاس (دادن نمره به فعالیت های تحقیق دانش اموزان، اشنا کردن دانش اموزان با شیوه فیش نویسی و ...) 4- جهت گیری پژوهشی در محیط خانواده (تشویق عضویت فرزندان در کتابخانه، دادن پول برای تهیه کتب غیردرسی و ...) 5- جهت گیری پژوهشی در سطح جامعه (تشویق رادیو و تلویزیون به مطالعه و تحقیق، اهمیت دادن به افراد محقق و پژوهشگر و ...) 6- وجود نماهای هویت پژوهشی در محیط مدرسه (وجود پوستر برای علاقمندی به پژوهش در مدرسه، قدردانی از دانش اموزان در سر صف و ...) 7- توجه به جنبه های ابتکار و نواوری در مدرسه (پذیرفتن جواب درست سوالات از راه های غیرکلیشه ای، طرح مطالب علمی جدید در کلاس و ...) 8- روبرو شدن با موقعیت مساله ای توسط کتب درسی (استفاده از کلمات علت و پدیده در کتب درسی، کاربرد زیاد موارد مجهول و نامعلوم را پیدا کردن و ...). این فرضیه ها یک بار از طریق ازمون ضریب همبستگی Cohesion و یکبار از طریق ازمون تحلیل واریانس (ANOVA) ازمون شدند، نتایج نشان داد که بین عوامل ذکر شده، و تفاوت سطوح این عوامل با روحیه تحقیق همبستگی و تفاوت معنادار وجود دارد، یعنی هرچه وجود این عوامل بیشتر باشد به همان میزان روحیه تحقیق در دانش اموزان افزایش می یابد و این نتایج از لحاظ اماری قابل تعمیم به جامعه اماری است. در پایان با توجه به یافته های پژوهش راهکارهایی برای ارتقاء روحیه تحقیق در دانش اموزان ارائه شده است.



کلیدواژگان:

 
 
Title:



Abstract:

Keyword(s):