برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات

عنوان:

بررسی مسایل موجود در اجرای برنامه ها و اقدامات بهداشتی درمانی طی مراحل پاسخدهی و تخفیف عوارض در زلزله بم



گروه تخصصی:  پزشکی

سازمان مجری:  پژوهشکده علوم بهداشتی (گزارش طرح های دفتر مرکزی) 

گروه پژوهشی: پزشکی اجتماعی

پژوهشگران: 
آذین سیدعلی (مسئول طرح)
جهانگیری کتایون (همکار طرح)
اسدی آرزو (همکار طرح)
اسلامی طاهره (همکار طرح)

تاریخ خاتمه:  1385

کارفرما: معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی

خروجی طرح: 

چند مقاله برای مجله طب نظامی فرستاده شد و در سومین کنگره بین المللی بهداشت، درمان و مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه نیز مقالاتی ارائه شد.


نوع: کاربردی

 
تلفن: 66480804- 9-66951877-021

نشانی سازمان مجری: تهران، خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، خیابان شهید وحید نظری، پلاک 51، کدپستی: 1315795795، صندوق
 

چکیده:

بر اساس گزارش جهانی حوادث در سال 2002 بین سال های 1992 تا 2001 حداقل 535416 نفر در جهان جان خود را بر اثر حوادث طبیعی از دست داده اند. ایران در بین کشورهای جهان به لحاظ رخداد بلایای طبیعی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. تنها در 50 سال گذشته ایران شاهد 50 زلزله با قدرت بالای 6 ریشتر بوده است که برخی از آنها تلفات و خسارات سنگینی را برجای گذاشته است.
مساله مدیریت بلایا تا پیش از زلزله سال 67 در منطقه منجیل و رودبار تنها به شکل مقطعی و محدود مورد توجه قرار گرفته بود. در جریان زلزله رودبار و منجیل نیز بسیاری از خدمات انجام شده مرهون تجارب و مهارت های به دست آمده در طول 8 سال جنگ تحمیلی بود. کمبودهای مشاهده شده در جریان پاسخ به آن حادثه باعث شکل گرفتن تشکل های علمی و فعالیت های اجرایی جهت رفع پاره ای از این نواقص شد.
زلزله بامداد پنجم دی ماه 1382 در شهر بم حادثه ای با ابعاد وسیع بود که می توانست میزان آمادگی نهادهای مختلف برای مقابله با یک بلیه طبیعی و توانایی کنترل وضعیت را به محک آزمایش بگذارد.
علیرغم حجم عظیم و وسعت عملیات انجام پذیرفته طی مراحل پاسخدهی و تخفیف مشکلات در بم هنوز برخی مشکلات موجود در مدیریت حادثه در نگاه کسانی که طی زلزله سال 1367 و یا حوادث بعدی حضور داشتند آشنا می نمود. مطالعه کیفی حاضر به منظور استخراج و مستندسازی همین تجارب و مشکلات مشاهده شده انجام پذیرفته است.
این مطالعه شاید اولین مطالعه کیفی بر روی موضوع مدیریت بلایا نباشد ولی به هر حال محققین امیدوارند که آخرین نیز نباشد؛ چرا که به ازای هر یک نفر که به نوعی چه در صحنه حادثه و چه در تشکیلات ستادی پشت صحنه حضور داشته است تجربه هایی مهم وجود دارد که می تواند بالقوه به برنامه ریزی بهتر، واقع بینانه تر و با کارایی بیشتر منجر شود. اگرچه هدف پژوهشگران در طرح ارایه شده بررسی مشکلات مرتبط با حیطه بهداشت و سلامتی بود ولی باید توجه داشت که برای رسیدن به این منظور با توجه به ابعاد وسیع موضوع سلامت و ارتباط آن با اغلب خدمات ارایه شده در جریان پاسخ به یک حادثه لازم بود تا موضوع با دیدی کل نگر (
Holistic) تحت بررسی قرار گیرد و به مسایل مرتبط با خدمات تامین کننده بهداشت و سلامت در بطن مسایل موجود در واکنش صورت پذیرفته و مشکلات مربوطه نگریسته شود.



کلیدواژگان:

 
 
Title:

A qualitative investigation into the health services delivery in Bam earthquake



Abstract:

The World Disaster Report in 2002 indicates that over the 1992-2000 period, disasters have taken the lives of 535416 people worldwide. Iran ranks fourth in the world in terms of disaster occurrence: the country has witnessed no less than 50 earthquakes with magnitudes of ? 7 on the Richter scale over the last 50 years, some of them causing enormous loss of life and property. Prior to the Roodbar-Manjil event in 1990, the issue of disaster management had received scant attention and much of the relief effort in 1990 owed to experience gained from the 8-year war with Iraq. Problems and shortcomings observed at that moment inspired a movement within academic and administrative circles aimed at addressing these defects. The results were put to test in December 2003, when the city of Bam was literally razed by an earthquake measuring 6.2 on the Richter scale. Despite the sheer volume of disaster response and relief activities, it became clear that many of the managerial problems observed in 1990 had actually persisted and were greatly hampering the disaster response process.
The present research was a qualitative study designed to identify and document the experience and observations of the people who were in one way or another involved in disaster management in the aftermath of the Bam earthquake. Although the investigation is primarily focused on matters related to health and safety, it attempts to take a holistic view of the subject- taking into account problems in non-health sectors with a bearing on the effective provision of health-related services. It may be the first of its kind but hopefully will not be the last one. There were many people who were not included in this study but could have made it richer and more useful. Every individual present at the time of the catastrophe, whether as victim or relief worker, can make an invaluable contribution to a more thorough understanding of, and a better response to, natural disasters.



Keyword(s):