برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات

عنوان:

(تدوین بسته نرم افزاری طراحی اجزا مکانیکی) جلد پنجم: یاتاقانهای غلطشی و محورها



گروه تخصصی:  فنی و مهندسی

سازمان مجری:  واحد تهران 

گروه پژوهشی: 

پژوهشگران: 
اطلاعاتی وجود ندارد

تاریخ خاتمه:  1371

کارفرما: 

خروجی طرح: 
 
تلفن: 66495417-021

نشانی سازمان مجری: تهران، خیابان انقلاب، خیابان 16آذر، سازمان مرکزی دانشگاه تهران، طبقه پنجم، صندوق پستی: 186-13145
 

چکیده:

یکی از اجزا بسیار مهم و در عین حال نسبتا ساده و دقیق ماشین ها یاتاقانها میباشند. حیطه انواع و اندازه یاتاقانها و کاربرد آنها بسیار وسیع میباشد. هر جایی که بخواهیم باری مابین سطوحی که در یک ماشین دارای حرکت نسبی اند انتقال یابد، میتوانیم از یاتاقان کمک بگیریم. بعنوان مثال میتوان از یک ویترین کوچک که باید بر روی یک ریل حرکت کند، تا حرکت هر محوری در درون تمام ماشینهای ابزار، موتورهای احتراق داخلی توربینها و کمپرسورها نام برد، که در تمام آنها این عضو جایگاه ویژه ای دارد.
یاتاقان یک واژه عمومی است که به کلیه یاتاقانهای غلتشی (Boiler & Ball Bearings) و یاتاقانهای لغزشی (Journal Bearings) اطلاق میگردد. در یاتاقانهای غلتشی بین دو عضو متحرک نسبت بهم یک سری ساچمه (Ball) و یا غلتکهایی (Boiler) وجود دارد که توسط یک روانکار روغنکاری میگردند. در یاتاقانهای لغزشی فیلمی از سیال مابین دو عضو متحرک باعث کاهش اصطکاک و امکان حرکت میگردد. اغلب طراح با این مشکل مواجه میشود که در یک کار خاص از یک یاتاقان لغزشی استفاده کند و یا یاتاقان غلتشی، طبیعتا هر دسته از یاتاقانها مزایا و محاسنی دارند که بسته به موقعیت کاربرد ممکن است یکی بر دیگری ارجحیت داشته باشد. دلایل زیر که در واقع محاسن یاتاقانهای غلتشی میباشند، در بسیاری از موارد باعث میگردند تا این نوع یاتاقانها نسبت به یاتاقانهای لغزشی در اولویت قرار بگیرند:
-1 اصطکاک کم در هنگام شروع حرکت و اصطکاک مناسب در ضمن کار
-2 توانایی تحمل بارهای شعاعی و محوری بطور همزمان
-3 حساسیت کم نسبت به ایجاد وقفه در روغنکاری
-4 تحریک و تشدید نکردن ناپایداریها از جانب خود یاتاقان



کلیدواژگان:

 
 
Title:



Abstract:

Keyword(s):