مشخصات

عنوان:

بررسی آسیب شناختی مطالعات اتنوموزیکولوژیک در ایران



گروه تخصصی:  هنر و معماری

سازمان مجری:  پژوهشکده فرهنگ و هنر 

گروه پژوهشی: هنر

پژوهشگران: 
داورپناه افشین (مسئول طرح)
قدیانی فاطمه (همکار طرح)
هاشمی مقدم امیر (همکار طرح)
فاطمی ساسان (همکار طرح)

تاریخ خاتمه:  1390

کارفرما: 

خروجی طرح: 
 
تلفن: 3-66970901-021

نشانی سازمان مجری: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان فلسطین و چهارراه ولیعصر، نبش شهید برادران مظفر (جنوبی)، شماره 1176
 

چکیده:

در این پژوهش، روندهای حاکم بر جریان شکل گیری و توسعه مطالعات اتنوموزیکولوژی در ایران مورد بررسی، نقد و تحلیل قرار گرفته است؛ در این فرایند، حرکت مطالعات انجام شده، چه آکادمیک و چه غیر آکادمیک، با افت و خیزهایی، همواره به سوی اتنوموزیکولوژی به عنوان یک علم و در قالبی آکادمیک بوده و سال به سال بر این گرایش افزوده شده است.
در یک دوره40 ساله، از دهه 1350 هـ. ش ـ شروع فعالیت های پژوهشی محمد تقی مسعودیه، اولین تحصیلکرده ایرانی در رشته اتنوموزیکولوژی، و سپس تدریس اولین درس اتنوموزیکولوژی در دانشگاه تهران ـ تا پایان دهه 1380 هـ. ش، سال های پایانی 1370 و طول دهه 1380 را از نظر گسترش و توسعه رویکردهای علمی و آدکادمیک به مطالعات اتنوموزیکولوژی، باید جدی ترین دوره این علم در ایران تلقی کرد ـ تلاش هایی که به شدت مدیون تلاش های ساسان فاطمی و نویسنگان ماهور است.؛ اگر چه از نظر گردآوری موسیقی های ایران، دهه 1360 و 1370 را باید دورانی طلائی تلقی کرد ـ که محمدرضا درویشی و تلاش هایش بیشترین نقش و سهم را در این زمینه دارد
.
«فقدان حمایت های دولتی و حتی دانشگاهی» را باید جدی ترین دشواری در مسیر رشد، تقویت و توسعه اتنوموزیکولو.زی در ایران تلقی کرد ـ به نحوی که پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از ورود این علم به ایران، هنوز به عنوان یک رشته یا میان رشته مستقل در ایران استقلال پیدا نکرده و رشته ای به این نام در دانشگاه های کشور وجود ندارد. در واقع رشد مطالعات اتنوموزیکولوژی در ایران مدیون تلاش های شخصی علاقمندان، پژوهشگران یا تحصیلکردگان به این رشته بوده است. «ضعف ادبیات علمی اتنوموزیکولوژی» در ایران و به دنبال آن، «ضعف رویکردهای نظری» و «آشفتگی های روش شناختی» از دیگر مسائل اساسی مطالعات اتنوموزیکولوزی در ایران محسوب می شود؛ و همچنان، گردآوری نغمه ها و آواها مهمترین و عمده ترین بخش از تلاش های قوم موسیقی شناسی را به خود اختصاص داده است بدون اینکه پژوهش های مستقل و تحلیل های انسان شناسانه و مردم شناسانه ای درباره داده های گردآوری شده آنها انجام شود
.



کلیدواژگان: اتنوموزیکولوژی، انسان شناسی موسیقی، روش شناسی، فولکلور، تاریخ موسیقی، مطالعات آکادمیک

 
 
Title:

A study on Ethnomusicological studies in Iran



Abstract:

This research has studed the processes and history of begining and development of Ethnomusicological studies and attemps in Iran. For this porpuse, this history can is devided in tow sections:
1- The study of Iranin musics as a Folklore, and
2- Ethnomusicological studies after of beginning of Ethnomusicology as a science and with a academic approach. This section, has happened in 4 stages and in 4 decades:
1- 1970-1980: in this period, “Mohammad Tghi Masudiye”, as the first Iranian Ethnomusicologis, studed ethnomusicology as a a lesson in Faculty of Fine Art (Tehran university). He has been named as ‘father of ethnomusicology in Iran,. But his studies, have been in a classical ethnomusicology approach.
“Mohammad Reza Darvishi” gathered very types of Iranian musics in Iranian tribes and sub cultures.
2- 1980-1990 and 3- 1990-2000: waning of Ethnomusicological studies
3- 2000-2010: this period is the most brilliant stage in Iranin ethnomusicology studies; the scientific approaches begins in ethnomusicology studies, to publish the magazine of “Mahoor” quarterly and ethnomusicology oriented and education of new generation of Iranian Ethnomusicologists



Keyword(s): Ethnomusicology, Anthropology of music, methodology, Folklore, History of music, Academic studies