مشخصات

عنوان: شناسایی و اولویت بندی فرصت های سرمایه گذاری در گردشگری شهر مشهد

گروه تخصصی:  علوم انسانی

سازمان مجری:  واحد استان خراسان رضوی 

گروه پژوهشی: اقتصاد گردشگری

پژوهشگران: 
رحمانی فاطمه (مسئول طرح)
خاکسار آستانه حمیده (همکار طرح)
براتی جواد (همکار طرح)
رفیعی هادی (همکار طرح)
ثابت تیموری مژگان (همکار طرح)
سخدری جواد (مشاور طرح)
رهنما علی (همکار طرح)
زارعی افسانه (همکار طرح)

تاریخ خاتمه:  آذر 1397

کارفرما: 

خروجی طرح: 
 
تلفن: 8762000-8795530-0511

نشانی سازمان مجری: مشهد، میدان آزادی، صندوق پستی: 1376-91775
 

چکیده:

صنعت گردشگری سالانه درآمدهای زیادی را برای کشورهای جهان به ارمغان می آورد. شهر مشهد به دلیل وجود حرم امام هشتم (ع) دارای پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر می باشد که استفاده از این پتانسیل نیازمند برنامه ریزی و بوجود آوردن زیرساختهای مورد نیاز می باشد. بنابراین سرمایه گذاری در جهت ایجاد این زیرساختها لازمه پیشرفت بخش گردشگری و اقتصاد شهر است. سرمایه گذاری در گردشگری می تواند در بخش های مختلف صورت گیرد که رونق هر یک از این بخش ها می تواند باعث رشد صنعت گردشگری گردد و می توان با شناسایی فرصت های موجود در این بخش ها و تطبیق آن با نیازهای گردشگران باعث رشد و توسعه گردشگری شد. در عین حال در شهر مشهد بعضی از جنبه های سرمایه گذاری در این صنعت اشباع گردیده و موضوعات سرمایه گذاری یکنواخت و تکراری شده اند، بنابراین مطمئنا بدون نوآوری و تغییر، رقابت با سایر رقبای فعال در این زمینه غیرممکن بوده و نوآوری جزء لاینفک این صنعت شده است و جهت رونق گردشگری لازم است که از روش های نوآورانه به نحو مطلوب به منظور کسب مزیت رقابتی در مقابل سایر رقبا استفاده کرد و سرمایه گذاری هایی را مدنظر قرار داد که نوآوری داشته باشند. برای رسیدن به این هدف در این طرح به شناسایی و اولویت بندی فرصت های سرمایه گذاری نوآورانه در گردشگری شهر مشهد پرداخته شده است. بدین منظور پس از شناسایی فرصت های سرمایه گذاری گردشگری نوآورانه با استفاده از سایت های معتبر بین المللی، مطالعات گذشته و نظر کارشناسان و سرمایه گذاران این فرصت ها دسته بندی شده و با استفاده از پرسشنامه توسط گردشگران، کارشناسان و سرمایه گذاران رتبه بندی می گردند. بدین منظور پرسشنامه ای از 413 گردشگر تکمیل شده و نظرات این افراد با استفاده از روشSAW تحلیل می گردد. جهت دریافت نظر کارشناسان و سرمایه گذاران نیز پرسشنامه دیگری تهیه گردیده و نظرات این افراد با استفاده از روش تاپسیس فازی و با استفاده از شاخص های عمومی و نوآورانه سرمایه گذاری تحلیل می گردد. مطابق نظر گردشگران مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری شهر مشهد عبارتند از: ایجاد "مراکز ارائه غذاهای سالم"، "تغذیه برای گروه های خاص"، "فناوری های نوین در آژانس های مسافرتی"، "ایجاد بازارهای محلی سوغات"، "ساخت پارک تفریحی ویژه ی مواد غذایی (دهکده مواد غذایی سالم و حلال) "و "ایجاد بازار آنلاین در صنعت هتلداری". در تحلیل پرسشنامه مربوط به کارشناسان و سرمایه گذاران "ایجاد بازار آنلاین در صنعت هتلداری" رتبه اول را دارا می باشد، سه مورد "مراکز ارائه غذاهای سالم"، "تغذیه برای گروههای خاص" و "ساخت پارک تفریحی ویژه ی مواد غذایی (دهکده مواد غذایی سالم و حلال)" با هم ادغام گردیده اند و تحت عنوان "مراکز ارائه غذاهای سالم" آورده شده اند که این مورد رتبه دوم را در اولویت بندی توسط کارشناسان دارا می باشد و "ایجاد بازار محلی سوغات" نیز رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند. همچنین نتایج طرح نشان می دهد اولویت های گردشگری مشهد بر اساس شاخص های نوآوری، عبارتند از "هتلداری سبز در جهت سازگاری با محیط زیست"، "ساخت هتل هایی به شکل خاص و شگفت انگیز و با امکانات خاص مانند پیش خدمت برای هر اتاق" و "نوآوری در شیوه عرضه غذا (عرضه سیار غذا، خیابان غذا و. . . )". همچنین "به اشتراک گذاری اتاق هتل ها(Time sharing)یا منازل شخصی"، "تفریحات و برنامه های مذهبی(مراسم خاص روزهای برات و. . . )" و "فناوری های نوین در آژانس های مسافرتی(ارائه فاکتورهای اینترنتی، روش هزینه ی باز)" کمترین اولویت از منظر شاخص های نوآوری را به خود اختصاص داده اند.



کلیدواژگان:

 
 
Title:

Abstract:

Keyword(s):