چکیده: بازی های محلی ایران خصوصیات با ارزش و فراوانی را در خود جای داده اند و مطالعه آنها نشان داد، بسیاری از مسایل مهم مربوط به بازی و رشد (رشد جسمی، اجتماعی، ذهنی و عاطفی) کودکان در آنها وجود دارد که به زمینه های مختلف رشدشان کمک می نماید. بسیاری از فعالیت های فیزیکی ـ مهارتی و ذهنی ـ مهارتی کودکان را در شکل ظاهری بازی ها می توان یافت. پژوهشگران معتقدند که بازی های متفاوت، توانایی های کودکان را به شیوه های گوناگون پرورش می دهند و تجربه کودکان در انجام دادن بازی ها می تواند در آهنگ رشد تاثیری شگرف داشته باشد. رشد حرکتی و شرکت فعال کودک در بازی های گوناگون حرکتی اساس رشد عاطفی ـ اجتماعی، روانی ـ حرکتی و شناختی او را تشکیل می دهد. در این پژوهش از میان بررسی هایی که در خصوص بازی های محلی ایران صورت می گیرد، تعدادی از بازی ها که قابلیت طراحی ساختارها، ابزار، مسایل نو و جدید را داشته باشند با هدف طراحی ساختارهای بازی گروهی برای کودکان حدود 5 تا سنین اولیه دبستان در فضاهای باز انتخاب شد و با الهام گیری از خصوصیات آشکار و نهفته این بازی ها، ایده هایی در زمینه طراحی، ساخت و تولید انبوه ساختارهای بازی مناسب با نیازهای کودکان دنیای امروز ارائه گردید.
|