چکیده: خصوصیات فیزیکی میز و صندلی یا به عبارت دیگر ایجاد امکاناتی برای نحوه مطلوب نشستن و استقرار، یکی از عناصر اصلی فضاهای آموزشی به شمار می رود. در نشستن صحیح تنفس تسهیل می شود، شکم آزادنه تر انبساط یافته و فشار شکمی کاهش می یابد، علاوه بر این پاها آزادانه تر حرکت می کند و بلند شدن ساده تر است. در صورتی که میز و صندلی از چنان خصوصیاتی برخوردار باشند که فرد حین کار امکان پذیرفتن وضعیت «آناتومیک» صحیح را ندهند، استخوان ها، عضلات و «تاندون»های ستون مهره ها تحت فشار شدید قرار خواهند گرفت. این عمل در دراز مدت دردهای پشت را به دنبال خواهد داشت. این مساله در محیط های آموزشی، باعث خستگی و بی توجهی می شود که بدون شک یادگیری را متاثر می سازند. در این بررسی بر اساس هنجارهای فیزیکی دانش آموزان تهرانی، ارتفاع و شیب جدیدی منطبق بر نظریات «دکتر صندل» برای مبلمان مدارس پیشنهاد و در سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان به آزمایش نهاده شد. نتایج آزمایش های «فتوگرافیک» و اندازه گیری های زوایای پشت و لگن و نواخت تنفس، برتری ارتفاع جدید میز و صندلی را بر خصوصیات معلول اثبات نمود.
|