چکیده: ارزشیابی اندازه گیری ارزشی یک برنامه آموزشی برای تعیین درجه سودمندی و تاثیر آن است. بر این اساس در ارزشیابی برنامه های آموزشی باید درجه معلومات، مهارت ها و رفتارهایی را که شرکت کنندگان در برنامه آموزشی قادر هستند در محیط واقعی از آنها استفاده کنند، اندازه گیری گردد. ارزشیابی به دوشکل بیرونی و درونی صورت می گیرد. در ارزشیابی بیرونی آموزش و پرورش به دنبال ارزشیابی میزان دست یابی دانش آموختگان به اهداف و شاخص های رفتاری نظام آموزش و پرورش است. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی کارایی بیرونی نظام آموزش و پرورش بر اساس اهداف عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش صورت گرفت. برای دست یابی به هدف فوق ابتدا شاخص های ارزیابی کارایی بیرونی دانش آموختگان یعنی ویژگی های آموزشی و فرهنگی و اجتماعی دقیقا تعریف و مشخص شده سپس بر اساس آنها پرسشنامه ای تنظیم و در بین دانش آموختگان و نیز جامعه کارفرمایان دانش آموختگان فنی حرفه ای و کاردانش پخش شد.
|